Abu nyenyak di atas pokok jejawi









HARI itu hujan renyai-renyai turun dalam kawasan kami memancing yang agak jauh dari perkampungan yang baru diteroka oleh masyarakat Melayu. Perkampungan kecil yang belum tersusun itu masih dalam keadaan belum dapat menjamin masa depan yang selesa. Namun peneroka terus berazam menjadikannya sebagai sebuah kampung yang terbaik, cerita Dollah (sifu udang galah) kepada penulis beberapa hari sebelum menyambut ulang tahun kemerdekaan negara ke 50, baru-baru ini.

Soal perkampungan bukan perkara utama penulis. Ini kerana ada cerita lain yang hendak dicungkil daripada pengalaman yang dilalui Dollah bersama tiga rakan pancingnya dalam ekspedisi satu hari satu malam di hulu Sungai Muar yang terkenal dengan lubuk udang galah bersepit biru bersaiz besar.

“Hujan renyai-renyai tidak melemahkan semangat kami,” cerita Dollah. Beliau menambah bahawa dalam perjalanan yang cuma boleh menggunakan motosikal saja mengambil masa tiga jam untuk sampai ke lokasi yang jarang dikunjungi orang.

Mereka membuat khemah sebaik tiba di lokasi yang ketika itu sudah lewat petang. Namun cuaca masih terang. Tebing sungai yang berdekatan dengan sebuah lubuk kecil bakal menjadi ujian pertama mereka pada bila-bila masa saja.

Namun mereka perlu menyudahkan tempat bermalam sebelum menikmati kopi panas dan kemudian memula memancing.

Abu yang dalam semangat membara terus mencari tempat di tebing sungai. Sambil itu beliau membersihkan kawasan untuk melabuhkan lima batang jorannya. Berumpankan cacing dan anak udang hidup, beliau melabuhkan harapan tinggi menggunung.

Yang lain memerhatikan telatah Abu yang selalu bertindak lebih pantas daripada rakannya. Dua batang jorannya sudah ada tanda henjutan daripada spesies yang diburu. Menggunakan pengalaman yang ada, dua udang galah bersaiz sederhana didaratkan satu persatu. Abu tersenyum lebar memandang yang lain lalu terus bermain dengan tiga batang lagi joran pancingnya yang sudah mengena.

Mereka tidak boleh menunggu lama. Sebabnya rezeki sudah ada di depan mata. Udang galah bagaikan menggila mencari makanan pada waktu senja itu dan kami tidak membuang masa mengaut rezeki satu demi satu udang galah bersepit biru bersaiz besar.

Mereka tidak cukup tangan tetapi sesekali dikejutkan dengan terhidu bau wangi yang kemudian hilang selepas beberapa waktu saja. Mereka mula mengesyaki sesuatu lalu berpandangan antara satu sama lain. Namun semua perasaan hilang apabila semua joran mengena serentak.

Keadaan menjadi kelam kabut tetapi menyeronokkan. Menjelang malam, mereka berhenti untuk membuat persediaan bermalam di kawasan itu. Paling penting unggun api dinyalakan lebih dulu. Lampu karbait dipasang empat penjuru kawasan.

Cerita Dollah lagi, makanan ringan disediakan dan kopi o panas menjadi minum utama mereka malam itu.

Beberapa ekor udang galah menjadi habuan apabila digoreng semata-mata namun sudah dapat membuka selera mereka ketika malam malam itu.

Selepas itu, mereka terus memancing. Tetapi udang sudah jarang-jarang meragut umpan. Cuma yang galak dilihat ialah beberapa pasang mata merah di permukaan air di lubuk berkenaan (tentunya penghuni setia lubuk).

Angin mula bertiup dingin. Sesekali terdengar bunyi siulan halus dan nyaring. Mereka sekali lagi berpandangan tetapi Abu dapat menyedapkan hati rakan lain.

“Pedulikan itu semua. Itu dugaan. Semangat kita mesti kuat,” kata Abu bersuara agak garang.

Mereka tidak meneruskan aktiviti memancing selepas bunyi siulan dan keadaan lubuk juga sudah tidak mengizinkan mereka menurunkan mata kail. Mereka bertiga tidur dalam satu khemah sambil menikmati bahang unggun api yang masih menyala.

Jam lima pagi Dollah dikejutkan oleh Darus yang mengatakan Abu sudah hilang.

“Kami bergegas bangun dan keluar dari khemah lalu menyalakan semula unggun api. Jelas, Abu sudah hilang. Kami terus mencari dan memanggil namanya tapi tidak ada jawapan.

“Kami menunggu hingga cuaca cerah. Dalam keadaan yang cemas, Daud terpandang Abu berada di atas pokok jejawi tidak jauh dari tapak khemah,” cerita Dollah lagi.

Semua berpandangan dan Abu sendiri tidak tahu menahu bila beliau berada atas pokok jejawi. Beliau kehairanan yang amat sangat.



Sumber
0Komen:
1. Jangan Menggunakan Simbol '@' Ini Untuk Nama Anda..
2. Jangan Lupa Follow Brozai Di Twitter..Klik Di Sini !
3. Terima Kasih Dengan Komen Anda

Catat Ulasan

 

Copyright © 2009 by Brother Zai - Template by Blog Templste 4 U | Blogspot Tutorial | Sport Page Ranking Tool