Dialah Di Hati - Episode 08



boat resting
Originally uploaded by namthanh.

Pagi-pagi hari lagi Ajib sudah ke pejabat. Niat hatinya hendak menyiapkan kerja yang ada sebelum melawat Ika di hospital tengahari nanti. Entah mengapa sejak kejadian semalam, ingatan Ajib tidak putus-putus dari mengenang Ika, gadis manis yang kini terlantar di hospital. Sejak pulang dari melawat Ika, dia mula rindu. Isk.. dah kenapa ngan aku nih? Bukan ke Ika tu tunang orang? Tak patut aku mengganggu hubungan Ika dan Alfa. Dia terkenang perbualan singkatnya dengan Alfa di pejabat sebelum Ika terlantar di hospital. Terngiang-ngiang luahan hati Alfa yang ternyata begitu mencintai Ika. Kesian Alfa kalau aku cuba menggoda Ika. Biarpun separuh hati Ajib, jika dia bersungguh-sungguh merayu Ika, gadis itu pasti akan jatuh ke tangannya, separuh hatinya tidak mengizinkan dia berbuat demikian. Separuh hatinya itu masih merasa belas terhadap Alfa biarpun perasaannya sendiri begitu menggebu-gebu menyayangi Ika. Arrrrgh!!!! Kenapa laaa aku mesti menghadapi semua ini. Tiba-tiba telefonnya berbunyi…Kring!!! Kring!!!!
“Hello,” Ajib menjawab

“Assalamualaikum Ajib… Fisa nih… Fisa nak jumpa Ajib sekarang jugak… sekarang Fisa ada kat coffee house depan opis Ajib nih…,” suara Nafisa lembut kedengaran namun begitu tegas. Sejurus kemudian talian diputuskan tanpa sempat Ajib bertanya panjang. Isk minah nih…. Sukati dia jek nak jumpe aku sekarang.. kan dah masuk kije nih… Ajib merungut. Namun dia tetap menuruti kehendak Nafisa.

Sementara itu Alfa sebelum ke opis telah ke Hospital Queen Nanasudona dulu. Takpe aku bos, masuk lewat sikit ler… ucap Alfa dalam hati. Tiba je kat ruang sambut tetamu, Alfa terus disambut oleh seorang misi yang cantik giler iras-iras Aishwarya Rai.

“Encik Alfa datang nak tengok Cik Ika ke?” tanya misi itu dengan sopan.

“Eh tak ler…saya datang ni nak tengok awak.. ehhhhh apa aku cakap nih?? Ah ye, memang saya datang nak lawat Ika la ni?” sempat lagi Alfa menggatal. Amboih… misi cantik macam ni, aku pun rela dok dalam wad selama-lamanya, bisik Alfa lagi.

“Ermmm….sebelum tu, saya nak sampaikan pesanan dari Pengarah Besar hospital ni, Datuk Dr Nanasudona. Dia la tuan pengasas hospital merangkap tuan punya hospital ni kalo encik Alfa nak tau…”

“Ape pesanannya?”

“Datuk Dr Nak jumpa Encik Alfa hari ni, nanti Encik Alfa pergi je ke bilik beliau di tingkat 8.”

“Kenapa beliau nak jumpa saya?” tanya Alfa hairan.

“Kurang periksa encik…” ujar misi itu pun berlalu. Alfa berkira-kira nak pergi jumpa Pengarah Besar dulu ke nak jengok Ika dulu. Ermmm…. ‘Baik aku jumpe Dr Nanasudona dululah’ bisik Alfa lalu menuju ke tingkat 8.

“Yer encik?” sapa seorang amoi yang duduk di meja depan bilik yang tertera PENGURUS BESAR HOSPITAL QUEEN NANASUDONA.

“Saya Alfa Romeo, datang nak jumpe Dr Nana…”

“Ooo.. sila.. sila.. jangan memalu..” amoi itu membawa Alfa masuk ke bilik Dr Nanasudona.

“Ada apa hal dari panggil saya ni?” tanya Alfa takut-takut. Dr Nanasudona senyum. Pergghh.. cair Alfa. Kat hospital ni sumer pompuan dia cun-cun, dahla nurse macam rupa Aishwarya, pengurus hospital lak macam Nicole Kidman!

“Encik ni penjaga pesakit yang bernama Ika?” Alfa angguk. Dr Nana senyum lagi, Alfa cair lagi…

“Sebenarnya memang prosedur hospital kita akan berkenalan dengan pesakit dan juga saudara atau penjaga pesakit. Memandangkan Encik Alfa yang selalu datang menjenguk Cik Ika, jadi saya panggil Encik Alfa datang jumpa saya. Saya dah pun melawat Cik Ika pagi tadi, nampaknya keadaannya dah betul-betul baik, so Encik Alfa boleh bawa balik dialah.”

“Oh ye ke doktor? Ika dah boleh balik?”

“Yer.. tapi sebelum balik jangan lupa bayar bil yer…”

“Ok.. saya nak gi bayar la ni.. pasni nak bawak Ika balik!! Yehuuuuu…” jerit Alfa keriangan macam budak kecik. Dr Nanasudona senyum jek… biase ler tu… kat hospital memang macam-macam ragam. Dengan hati yang berbunga-bunga taik ayam Alfa melangkah laju ke bilik Ika demi menyampaikan berita baik tersebut..

“Ika.. Guess what?” Alfa meredah masuk tanpa mengetuk pintu terlebih dahulu.. Ika masih tidur pulas.. Eh eh.. Tido lagi Minah ni.. Desis Alfa dalam hati.. Hajat hati hendak menyampaikan berita gembira itu terbantut.. Alfa mengejutkan Ika..

“Ika.. Ika.. Bangun.. Ade berita gembira ni” Alfa mengoyangkan bahu Ika perlahan..

“Ika.. Ika..” panggilnya lagi.. Ika tak menunjukkan reaksi.. Alfa mencuba lagi tapi masih tiada reaksi.. Mukanya mulai berubah apabila Ika masih tidak menunjukkan reaksi..

“Ika… Bangun Ika..” Alfa mulai gelabah..

“Doktorrrr..” jeritnya..

Doktor segera cek pernafasan Ika.. Muka doktor berubah.

“Maaf En Alfa.. Cik Ika dah takde, saluran pernafasan dia dah lama tersekat tapi kite tak sedar.. Maafkan saya..” kata doktor itu dengan air muke yang keruh.

Innalillah…

Alfa terlalu terkejut.. Terdiam terduduk, tanpa sepatah kata.. Terlalu cepat tunangnye itu pergi meninggalkan dia.. Tanpa sebarang kata.. Mereka yang lain pun tak terkata-kata.. apa lagi Alfa.. segala urusan pengkebumian dijalankan dengan segera..

Selesai sahaja pengebumian Ika.. Masing dalam keadaan sedih dan terkejut.. takde ribut.. takde taufan.. Tau-tau.. Ika dah pergi.. Buat selamanya.. semoga rohnye ditempatkan bersama-sama dengan orang yang beriman.. Amin…

Alfa bagaikan ibu mati anak.. Masih tidak boleh menerima pemergian Ika dengan tiba-tiba.. Fikirannyer bercelaru.. Jiwanya tidak menentu.. Akal dan hatinya tidak bersatu.. Orang di sekelilingnya puas menasihati.. Memberi dorongan fizikal dan mental..

Dunia dirasakannya berpusing.. Berpintal-pintal.. Bergumpal-gumpal bagaikan awan kumulus.. Dirinya bergelumang dengan pelbagai perasaan yang sukar di mengertikan.. Lama kelamaan dirinya dirasakan ringan.. Terapung-apung diudara.. Dan.. Segala-galanya hitam kelam.. Alfa tidak sedarkan diri..

Intermission…………………………………………………………………………………..

Alfa mencelikkan matanya perlahan-lahan.. Kepalanya dirasakan amat berat.. Sakit dan sengal.. Cahaya terang yang memasuki matanya terasa perit..

“Alhamdulillah die dah sedar” dia menangkap suara seorang lelaki di sebelah kanannya.. Dia menoleh.. Seorang lelaki berpakaian serba putih bermuka bersih tersenyum kearahnya..

“Encik Alfa.. Encik ingat apa yang berlaku pada encik?” doktor tu bertanya.. Alfa mengerutkan dahi cuba mengingati.. Namum hampa.. Die mengeleng-gelengkan kepala.. Doktor itu tersenyum lagi..

“Takpe Encik Alfa.. Jangan paksa diri.. Take your time.. Untuk pengetahuan Encik Alfa.. Encik Alfa dah berada di sini tidak sedarkan diri sejak 3 minggu yang lalu.. Encik Alfa terlibat dalam kemalangan dalam perjalanan ke hospital pagi tersebut”

Alfa tidak menunjukkan sebarang reaksi.. dia tidak tahu samada dia mempercayai apa yang dikatakan doktor tersebut sebab dia tak ingat pun apa yang berlaku pada dirinya..

“Macamana ni doktor?” seorang gadis berbaju kurung hijau muda yang sejak dari tadi wujud di dalam bilik tersebut tanpa disedarinya bertanya.. Wajahnya nampak risau.. Matanya bengkak mungkin terlalu banyak menangis..

“Sabar Cik Ika.. Ingatannya masih belum pulih.. Give him more time” doktor tersebut mententeramkan gadis yang bertanya tadi.. Alfa memandang gadis itu kosong.. Tiada memori akan wajah gadis itu di mindanya.. Siapakah kau? Tanyanya dalam hati.. Mata gadis itu berkaca..

“Alfa…” tiba-tiba muncul seorang gadis lain di dalam bilik rawatan Alfa. Gadis itu kelihatan sungguh sedih.. .sambil menangis dia merapati Alfa yang terbaring… wajahnya begitu hiba dan teresak-esak, kalah kesedihan si gadis yang baru pulih dari sakit jantung si Ika tuh.

“Macam mana boleh jadi begini sayang? Papa.. ni mama ni.. takkan tak kenal.. ” gadis itu berkata sayu di telinga Alfa. Alfa pula memandang dengan mata terkelip-kelip, mulut bergerak-gerak macam ingin mengatakan sesuatu.

“Mama?” akhirnya terkeluar satu perkataan dari mulut Alfa.

“Yer papa.. Mamalah ni.. tiramisu.. papa suka.. ” gadis itu menggoncang-goncang tangan Alfa, seperti ingin mengembalikan ingatan Alfa terhadap dirinya.

“Tina.. ” Alfa memaut gadis itu rapat ke dadanya. Tina menangis kesyukuran. Alfa telah kehilangan memori tetapi ada satu yang dia masih ingat, iaitu dirinya.

“Papa tengok ni, apa mama bawak.. “Tina menunjukkan isi kotak yang dibawanya tadi. Tiramisu ! Alfa tersenyum lebar.

Sementara itu di satu sudut ika hanya mampu memandang dengan mata terbeliak. Sukar hendak mempercayai drama ini…

Tina bagaikan baru tersedar dari lamunan.. Bahawa ada seorang lagi gadis disitu.. Segera dia merapati gadis itu..

“Assalamualaikum” tegur Tina.

“Wasalam” jawab Ika menyalami gadis di depannye itu

“Awak Ika?” tanya Tina.

“Yer saya Ika, awak?” tanya Ika hairan macam mana gadis itu tahu namanya. Gadis yang memanggil tunangnye sayang.

“Saya Tina, kawan Alfa. Awak tunangnye kan” bual Tina mesra.

“Ye saya.. ” Ika masih xpaham dengan situasi sebenar dari mana Tina muncul, papa.. Mama dan tiramisu..

“Maaf kerana ganggu Ika, mari saya kenalkan papa ngan mama saya” tarik Tina

“Oapa mama, ini Ika, tunang Alfa” ujar Tina tenang. Cube mengkaver dirinya. Tersasul panggil Alfa sayang di depan gadis itu.. Erm.. Panggilan untuk Alfa dari dia satu masa dulu..

Papa, mama Tina tersenyum pada gadis di depannya. Cantik. Ika menyalami kedua-dua orang tua itu.. Dalam hati nye masih tersimpan seribu persoalan.. apakah hubungan Alfa dengan Tina.. Kerana nama Tina tak pernah terkeluar dari mulut Alfa. Hum.. Walaupun gadis itu nampak tulus mengaku hanya kawan..

“Ika” tetiba ada suatu suara menyapanye.. segera dia berpaling..

“Ajib!” Ika menoleh. Wajah Ajib menyapa skrin korneanya.

“Alfa cemana? Dah ok ke???” soal Ajib.

“Dia dah sedar.. tapi.. hilang ingatan.. ” sayu suara Ika, matanya berkaca. Ajib terus menerus bertanya pelbagai soklan lagi kepada Ika, namun konsentrasi Ika menghilang. Dia seakan tidak mendengar soklan-soklan Ajib. Yang bermain di fikirannya hanyalah Tina dan Alfa..

“Ajib, will u excuse me for a while? Ika nak pegi jumpe kawan Alfa tu, Tina,” tanpa menjawab soklan Ajib, Ika terus minta diri untuk bersemuka dengan Tina.

“Tina… boleh kita bercakap sekejap?” soal Ika serius menatap wajah comel Tina. Tina mengekori Ika keluar dari bilik Alfa.

“Awak nak tanya saya pasal Alfa kan? Apa hubungan saya dengan Alfa.. tunang awak? ” soal Tina terus ketika Ika menghentikan langkahnya. Bulat mata Tina merenung wajah Ika. Ika mengangguk perlahan.

“Saya minta maaf.. Saya tahu tak patut saya bertindak begitu depan awak. Tapi saya tak dapat tahan perasaan bila lihat keadaan Alfa,” lembut Tina berkata-kata cuba mengkaver kesilapan perilakunya.

“Apa hubungan awak dengan tunang saya?” tanya Ika terus tanpa memperdulikan bunga-bunga bahasa yang diberi oleh Tina.

“Saya.. kekasih Alfa.. I mean bekas kekasih.. mungkin.. ” sahut Tina jelas dan nyata.

“Apa maksud awak.. mungkin? ” soal Ika x puas hati.

“Erm.. Ntah Ika, saya pun tak pasti” jawab Tina perlahan.

“Apa maksud awak Tina.. Otak saya dah krem ni, jangan la awak tambah beban di hati saya lagi, plzz” ujar Ika merayu.

“Uhm.. Jangan risau Ika, saya bukan perampas, saya takkan ambil Alfa dari awak. Tentang hubungan saya dengan dia dah lama terkubur, usah diungkit lagi cerita lama, biar saya pendam perasaan nih jauh di sudut hati ni, nak merampas bukan cara saya. Lupakan semua tuh.. Baik kite fikir macam mana nak pulihkan ingatan Alfa” ujar Tina.

Ika hanya mengeluh, di saat ini dia memerlukan seseorang untuk berbicara.

“Ika, are u ok?” tetiba je Ajib muncul balik.

“I’m ok Ajib..” kate ku.

“Lex la.. Alfa takde saye kan ader..” Ajib bergurau.

“Ermm..” aku malas nak layan.. time macam ni bleh plak mamat nih nak gurau ngan aku.. dah la tetiba je muncul.

“Ika.. saye gurau je.. jangan la awak marah.. dah la.. tak payah risau.. banyak lagi cara nak selesai kan problem nih.. takda masalah yang tak bleh selesai..” pujuk Ajib.

Hati ku merasa lega sedikit bila Ajib memujuk ku.. walau pun masih ader saki baki lagi masalah ku.. lebih� lagi pasal Tina.. kenapa bleh Tina plak yang Alfa ingat.. kenapa bukan aku.. aper istimewa nye perhubungan mereka berdua. .sedangkan aku bakal menjadi isteri nya.. aku mula rase tak percaya akan aper yang berlaku.. aku mula rase hubungan aku ngan Alfa hanye setakat nih saje bile bekas makwe dia berjaya memulihkan ingatan dia walaupun sedikit.. sepatut nye aku yang dapat pulihkan ingatan dia.. aku nih tunang nye.. istimewa sangat ker hubungan dia ngan si Tina dulu.. kalu betul aku sedia mengundurkan diri aku..

Aku mengelamun di kerusi tetamu dalam hospital kesorangan.. jauh dari bilik Alfa.. aku tak mau di ganggu.. tetiba arwah Ariff muncul semula dalam fikiran ku.. isk.. kenapa setiap lelaki yang mendampingi aku akan berlaku tragedi sebegini.. aper salah aku.. adakah diriku ni pembawa sial untuk setiap lelaki yang berdampingi aku.. secara tiba� aku rase bersalah.. pada Ariff.. pada Alfa.. kalu dia orang tak kenal aku nih mungkin tak jadi cam nih..

Ya Allah..aper yang aku pikirkan nih..

Sungguh romantik hubungan Alfa dan Tina. Siap panggil ‘papa’, ‘mama’ lagik… sedangkan aku dengan Alfa hanya panggil saya, awak jer. Dan lagi.. kenapa aku tak pernah tahu Alfa suka tiramisu? Tak pernah pun Alfa sebut pasal tiramisu, kalau dia suka… aku pun boleh buatkan. Entah la… mungkin Alfa sengaja taknak ingat kisah lama, dia, Tina dan tiramisu.. Walaupun Tina dah cakap dia takkan ambil Alfa balik, hati aku tetap gundah. Alfa hanya ingat Tina sebab diorang dah melalui zaman percintaan yang mungkin lebih lama, lebih indah dan lebih romantik sedangkan hubungan aku dan Alfa.. tidak mempunyai sejarah untuk dikenang.. jangankan tiramisu, tiram cicah susu pun takde!! Waaa…..

bersambung…………………………

0Komen:
1. Jangan Menggunakan Simbol '@' Ini Untuk Nama Anda..
2. Jangan Lupa Follow Brozai Di Twitter..Klik Di Sini !
3. Terima Kasih Dengan Komen Anda

Catat Ulasan

 

Copyright © 2009 by Brother Zai - Template by Blog Templste 4 U | Blogspot Tutorial | Sport Page Ranking Tool