Sesat cari perumpun di Sungai Derhaka





KALAU tidak silap penulis, peristiwa itu berlaku pada 1997. Ketika itu, penulis baru menceburi hobi memancing udang galah. Lokasi terbaik memancing udang galah ialah di Sungai Permatang Bendahari, Penaga. Ketika itu, penulis baru berjinak-jinak belajar memancing udang galah.

Suatu hari ketika cuti hujung minggu, penulis diajak oleh Pak Jang Mat bersama abangnya, Cha, untuk mencari perumpun. Oleh kerana perumpun agak sukar diperoleh maka kami pergi mencarinya sendiri untuk disimpan.

Inilah pengalaman pertama baru penulis untuk mencari perumpun. Untuk mencarinya, bukan mudah seperti disangkakan. Kami terpaksa menempuhi segala onak dan duri dalam hutan nipah tebal.

Tempat yang paling sesuai untuk mendapatkan perumpun adalah di Sungai Derhaka, dekat Kota Kuala Muda, Kedah. Di sana jarang orang masuk ke hutannya. Lagi pun hutan nipah di situ tebal dan berselang-seli dengan pokok bakau. Nyamuk dan agas cukup banyak.

Ketika mencari perumpun, Abang Cha berpesan supaya kami jangan berpecah. Penulis tidak tahu langsung bagaimana hendak mencari perumpun. Hanya Pak Jang dan Abang Cha yang tahu.

Sebab kurang yakin untuk mendapatkan perumpun, penulis menukar fikiran untuk cari siput belitong yang bertenggek di dahan nipah dan datang bakau. Hasilnya cukup lumayan. Sedang asyik mencari siput belitong, penulis terserempak dengan seorang lelaki yang agak aneh.

Dari segi pakaian agak kusam berwarna hitam seolah-olah pakaian lama seperti filem ‘Dupa Cendana’. Dia mengandar bungkusan pakaian yang diikat pada sebatang kayu dikandar serta bertopi mengkuang seperti tudung saji.

Lalu penulis menegur beliau namun tidak dijawab. Lantas beliau terus hilang dari pandangan. Agak pantas dia bergerak di celah hutan nipah yang tebal itu. Tidak jauh dari saya, kelihatan Pak Jang Mat.

Ketika kami berhenti berehat, penulis bertanya Pak Jang adakah beliau perasan kelibat orang tua tadi.

“Ada juga,” kata Pak Jang.

“Tapi dia pergi ke mana?”. Kami ajukan soalan pada Abang Cha pula. Namun dia tidak nampak kelibat orang tua itu sedangkan beliau berada di sebelah Pak Jang Mat tadi.

Lantas beliau menegur kami supaya jangan menegur atau bertanya jika ada apa-apa yang pelik berlaku. Bermula jam 10 pagi kami meredah hutan nipah, tanpa disedari jam di tangan menunjukkan jam 1.45 petang.

Abang Cha mengajak kami pulang kerana hari mulai petang. Dalam mencari jalan keluar, kami bertiga sesat entah ke mana. Tiada lagi kedengaran bunyi kenderaan yang lalu-lalang ataupun bunyi enjin bot menyusur masuk atau keluar melalui anak sungai . Kami pelik. Penulis mulai cemas. Kami mencari lagi lorong yang kami masuk tadi. Namun tak jumpa. Lebih menghairankan lagi bagaimana terdapat satu kawasan lapang seperti baru ditebas. Seolah-olah kawasan itu diratakan.

Kami sudah tidak tentu arah mencari jalan pulang. Kami hanya mengharapkan Abang Cha. Akhirnya kami menemui sebatang anak sungai. Nasib kami kurang baik kerana ketika itu air mulai pasang dan menutupi sebahagian hutan nipah. Kami tidak dapat menjejaki jalan keluar. Air mula naik ke paras lutut. Lalu Abang Cha suruh kami membuang semua siput yang ada. Kami terpaksa meranduk air yang kian meninggi. Penulis macam hendak menangis tetapi cuba menyembunyikan perasaan itu. Di dalam hati, Allah saja yang tahu.

Akhirnya kami berjaya mencari jalan keluar atas pengalaman Abang Cha. Barulah kedengaran bunyi kenderaan yang lalu lalang. Air pasang meningkat ke paras dada. Semua dokumen pengenalan diri dan pakaian kami, basah.

Ketika kami sampai di rumah Abang Cha dan selesai membersihkan diri, barulah kami berbual semula mengenai kejadian tadi. Persoalannya di sini, bagaimana kemunculan orang tua tadi sedangkan penulis dan Pak Jang nampak jelas. Malah bagaimana dia dapat meredah hutan nipah dan bakau tebal dengan begitu pantas tanpa halangan. Sedangkan kami terhegeh-hegeh dan terkial-kial untuk melepasi diri daripada dahan nipah serta selut yang agak lembut. Malahan kulit-kulit siput berselerak serta akar-akar bakau berceracak. Bagaimana pula kami tidak sedar air pasang mulai naik. Lebih aneh lagi terdapat suatu kawasan lapang tanpa pohon nipah dan bakau di tengah-tengah hutan nipah.

Sehingga kini, kejadian itu masih bermain di benak penulis. Inilah pengalaman penulis yang pertama dan terakhir untuk mencari perumpun di Sungai Derhaka. Mengikut cerita orang, Sungai Derhaka keras dan berpuaka. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui.



Sumber

0Komen:
1. Jangan Menggunakan Simbol '@' Ini Untuk Nama Anda..
2. Jangan Lupa Follow Brozai Di Twitter..Klik Di Sini !
3. Terima Kasih Dengan Komen Anda

Catat Ulasan

 

Copyright © 2009 by Brother Zai - Template by Blog Templste 4 U | Blogspot Tutorial | Sport Page Ranking Tool