Dialah Di Hati - Episode 02




Apabila aku membuka mata, kulihat wajah umi, ibu Alfa & Alfa serta Nafisa menyapa pandangan. Aku cuba untuk bangun, namun tak berdaya, terasa amat berat kepalaku.

“Jangan banyak bergerak Ika, Ika pengsan tadi,” kata umi.

“Umi.. Ariff.. ” dengan payah aku menutur kata.

“Umi tau.. Alfa dah ceritakan semuanya. Buat masa ni, Ika berehat dulu ye.. Jangan banyak berfikir sangat,” kata umi. Mereka kemudian keluar dari bilik meninggalkan aku bersama Nafisa…..
Aku jadi bingung. Apa rasionalnya semua ini? Kenapa mesti ada satu lagi ‘Ariff’? Aku hanya mampu menggelengkan kepala…

“Subhanallah…”

“Sudahlah tu Ika..”

“Engkau tu baru je sedar.. bawak-bawaklah berehat.”

“Buatnya engkau pengsan lagi sekali.. sapa yang susah?”

“Mereka dan keluarga merekalah yang susah!! Wakakakakak.. “

Entah macamana, dalam keadaan bingung macam tu aku boleh terbuat lawak spontan pulak.

“Ya Allah…. Ika!!

Rancangan aku nak mengenakan Alfa dan Nafisa tak menjadi.. Alih-alih aku plak yang kene.. Cemane aku boleh pengsan kat tepi sawah tu.. Cemane agaknya rupe aku time pengsan tu.. Mesti hodoh.. Eheh.. Aku tergelak dalam hati.. Sape yang angkat aku? Iksh sah-sah bukan Nafisa yang angkat.. Mesti Alfa atau Ariff the second yang tolong angkat aku.. Iksh malunyer.. Bodohnyer ko ika sampai pengsan.. Aku mengutuk diri sendiri..

“Akak fikir ape pulak tu?” aku terkejut.. Tidak menyedari yang Nafisa masih berada di dalam bilikku..

“Ermm.. Takde pape.. Eh.. Fisa.. Sape yang angkat akak time pengsan tu?”

“Sayela kak.. Akak ingat derang nak angkat kakak? Berat tau akak ni” Nafisa ketawa..

“Eh.. Betul-betula.. Sape yang angkat kakak?” aku masih tak puas hati dengan jawapan Nafisa

“Mase akak pengsan tu.. Kecoh satu sawah tu.. Ape la akak ni.. Nak pengsan tengok tempatla kak.. Encik Ajib panggil kaum kerabat die tolong angkat kakak.. Malu tau.. Derang ingatkan akak kene patuk ular” terang Nafisa panjang lebar..

“Ajib? Ajib tu sape plak?” aku mengerutkan dahi

“Laa.. Akak ni.. Takkan tak kenal.. Nape bila akak tengok jek En Ajib tu muka akak pucat lesi.. Tibe-tibe pengsan.. Nak kata akak nampak hantu.. Muka En Ajib tu hensem lagi dari otromen” Nafisa tergelak

‘Ooo Ajib rupanya nama die..’ aku berkata pada diri sendiri. Ariff the second name die Ajib.. So betulla mata aku tak tipu.. Memang aku nampak Ariff.. Tapi bukan Ariff yang aku kenal beberapa tahun yang lalu.. Tapi Ajib.. Namanya Ajib.. Tak mungkin Ariff bangkit semula dari kuburnya..

“Nape kak? Akak tak kenal ke? Nape akak panggil die Ariff? Die kate name die Ajib” Nafisa mematikan lamunanku..

“Takde ape Fisa.. sebenarnya akak terkejut sangat tengok muka dia tu, seiras sungguh ngan kawan akak. Ariff namanye.. tapi Ariff tu dah meninggal. Tu yang akak terkejut sangat sampai pengsan tadi,” jawabku.

“Laaa.. patut pun!!! Tapi kak.. macam mana lak laa akak buleh pengsan ek? Akak pengsan sebab akak ingat akak nampak antu kee?? Akak pun satu, siang-siang mana ada antu? Lagipun kan saya ngan Alfa ada kat situ.. ” bebel Nafisa. Aku tersengih.

“Ntah laa Fisa.. Akak pun tak paham macam mana akak leh pengsan,”

“Akak.. Camana ngan lamaran si Alfa tu?” tetiba Nafisa mengungkit kejadian di tepi sawah tadi. Aku terdiam.. Nak cakap apa ek kat si Nafisa nih?? Aku pun tak tau nak cakap aper.. sesungguh nye hati aku tersentuh akan perilaku si Alfa yang bersungguh-sungguh tahap dewa punya nak kan aku.. aku dah mula mengenali Alfa.. hatiku dah semakin hampir untuk di rampas oleh Alfa.. Alfa.. maaf kan aku yang selama ni memperbodohkan kau.. maaf kan aku Alfa..

Ariff.. kenangan tetap akan menjadi kenangan.. walaupun ader orang yang menyerupai kau tapi dia bukan kau.. yang pasti orang yang aku jumpai tadi tu bukan kau, Ariff.. aku akan buang perasaan aku terhadap kau Ariff.. tetapi kau akan tetap berada di dalam hati ku sebagai sahabat.. maaf kan aku Alfa.. buat ko sebegini rupa.. maaf kan aku..

“Kak.. kenapa tetiba akak menangis ni.. “tanya Nafisa. Ah.. aku tak sedar macam maner air mataku boleh mengalir…

‘Isy budak Fisa nihh.. aku nak emo sket pon takleh.. kacau daun Fisang betol lah’ bisik ku dalam hati.

Hanya Tuhan tahu betapa sedihnya hati ku ini. Ariff.. name yang dulu bertakhta di hati ku.. walaubagaimanapon.. kau akan tetap ku kenang hingga akhir hayat.

“Akak.. dah jenuh Fisa tanya nih.. macam mane dengan lamaran Alfa?Dah nak berjanggut Fisa tunggu akak jawab.Silap arie bulan misai pun tumbuh skali” skali lagi Fisa mematikan lamunanku.

‘Aku dah lah tengah sedih nih.. die leh wat lawak sarkis lagi’ bisik ku dalam hati.

“Ntah la Fisa..akak pun buntu.Akak takut akak tak dapat mengasihi Alfa sebagaimana die mangasihi akak.Akak buntu Fisa…” jawab ku.

“Apa yang Fisa rase pasal Alfa.. patutkah akak menerimanye?” tanya ku pada Nafisa.

Aku gelak kecil bersama Nafisa.Tapi dalam hatiku,hanya Allah yang tahu. ‘Ya Allah, patutkah aku menerima lamaran Alfa ini.Berilah petunjuk padaku..’ bisik ku di dalam hati.

Cerita peminangan itu berlalu begitu saje ku kira. Kerana sejak aku pengsan hari tuh… Alfa tidak lagi menghubungiku. Mak pun nampak senyap jek denganku. Tapi tak tau plak kot-kot esok di opis dia kan persoalkan lagik.. ‘Alamakkk.. Nie yang rase cam tak nak balik keje ni jek. Duk kampung ngan mak jek la..’ ku bersoal-soal dalam hati. ‘Heheh.. Idak le duk kampung… Nampak En Ajib kang lagi la.. Mau pengsan soploh ari teruss.. Huhuhu…’ tak pasal-pasal aku gelak sesorang tengahari tuh dalam bilikku sambil mengemas-ngemas baju tuk di bawa balik ke Kuantan. Namun dalam hati nih ku kire ku tau kot jawapannye.. Siapa idaman kalbu. Rahmat gak cuti beberapa ari kat kampung nih.. Aku masih bermonolog sendirian.

“Ika.. Dah siap kemas?” terpacul umi di balik pintu bilik.

“Eh umi.. Masuk la.. Ika tengah kemas nie nak abeh dah. Umi dah siap masak ekkk” tanyaku pd umi sambil mengiringinye masuk ke bilikku dengan pelukan erat di pinggangnya dan lentokan manja kepalaku di bahunya. Kami berbalas senyum.

“Anak umi… Umi ada perkara nak tanyekan ni” Umi bertanyekan lembut kepadaku selepas melabuhkan punggungnye di atas katilku sambil tangannya memicit-micit lembut telapak tanganku. Lembut betui suara umiku nih.. Memang terasa syahdu tui dalam hati ni.

“Iye umi.. Anak umi yang manis ni sudi mendengarnye.. Hehehe” ku jawab manja dan perlahan juga kepada umi. Umi tersenyum.

“Ika ingat kawan umi tempohari yang datang dengan anaknya Alfa, bos Ika tuh?” Umi masih lagi tersenyum dan bertanyekan dengan nada perlahan. Anggukan kecilku sebagai balasan pertanyaan umi tadi. Umi tersenyum lagi.

“Sebenarnya dia datang merisik Ika. Menurut Alfa pun Ika dan dia telah mengenali sejak arwah Arif ada. Betul ke Ika?” Umi bertanye dan masih lagi dengan nada lembut. Anggukan dan senyuman manis yang mampu ku lontarkan saat ini. Ariff… Nama itu muncul sejenak di dalam pemikiranku. Dalam hatiku.. Dup dap dup dap terasa. Inikah masanya…

“Kalau tiada bantahan, mereka datang tuh merisik dan sekaligus nak melamar Ika. Cincin tanda pun telah diberikan kepada umi. Ermmmm.. Ika bagaimana? Umi takkan paksa anak umi dalam soal nih. Terpulang kepada Ika memikirkannya.” Umi mengakhiri pertanyaannya dengan persoalan yang telah ku jangka sedari awal umi masuk tadi. Kelihatan lega di wajah umi setelah menuturkannya.

Kukucup pipi umi mesra dan mengeratkan lagi pelukan di pinggangnya sambil tersenyum memandangnya.

“Senyum lak dia..” umi mencubit manja pipiku. Behnye terasa dimanjai.

“Heheh..Umi dah tak nak jaga Ika ke nak bagi Ika kat orang lain jaga lak?.. Heheh..” aku bergurau ngan umi sambil membalas cubitannya tadi di pipinye pula.

“Ehh.. Ke situ lak dia. Kan umi dah kata tadi umi x paksa.. Terpulang pada Ika. Ika yang kan hidup bersamanya nanti.” Umi membalas gurauanku.

Agak lama gak ku biarkan persoalan tuh tanpa jawapan. Tanganku masih lagi leka di picit-picit lembut oleh umi sambil sesekali kami berbalas pandang dn senyuman.
Akhirnya dengan terketar2….

“Umi.. Ermmm cemana nak cakap ekkk. Macam nilah. Ika sebenarnya pun minta petunjuk dariNYA gak beberapa hari lalu nih. Setakat nih baik bagi Ika. Akan datang x tau la pulak moga-moga yang baik-baik jek. Kalau itu terbaik gak untuk umi abah dan keluarga.. Ika as anak Ika turutkan jek. Ermm boleh jawab cenggitu?” Ku menjawab pertanyaan umi ngan soklan. Fuhhh terasa lepas satu bebanan perasaan ku kira.

“Alhamdulillahhh…. Kalau itu kata Ika, doa umi moga Ika bahagia. Nanti umi khabarkan berita baik nih pada Auntie Ana dan pada abah yer” umi membalas persoalan ku tadi.

“Eh.. Jum turun makan. Perut umi lapar nih… Tapi tak tau plak kalau perut anak umi terus kenyang?…” mak mengusikku sambil mengenyitkan matanya.

“Umiiiiiiiii………..” aku membalas manja sambil tersipu dan menutup matanya. Malu siot… Kami pun beriringan ke dapo. Huhuhu… Betui ke aku nih… Hahaha… Cam tak caye jek tetibe nak kawen. Abeh la satu opis esok kecoh ngan citer aku dan Alfa. Alfa… Heheheh… Adakah nama tuh yang kan kerap ada di bibirku… Yang pasti di hatiku ia makin mekar.. Tunggu jek la…

Malam itu, setibanya aku dari Temerloh, henset ku berbunyi.

“Assalamualaikum Ika…” lembut suara Alfa menyapa telingaku.

“Wassalam…” jawabku sepatah. Aku kelu, macam x tau ape nak cakap sebaik mendengar suara Alfa.

“Baru sampai ye??? Dah makan x? Saya ingat nak ajak awak keluar makan ni, lagipun ada something nak cakap ngan awak. Buleh x?”kata Alfa.

“Saya baru jap tadi sampai wak, tapi kalau awak nak amik saya pegi makan… buleh gak. Saya tunggu awak ye?” balasku.

“Takyah tunggu…saya memang dah ada kat depan rumah awak. Ai…camana laa awak buleh x perasan kete saya kat tepi jalan nih??” usik Alfa.

“Isk…ye ke??? X prasan laa wak… Saya turun teksi tadi terus masuk rumah….”

“Ha…x pe… Cepat laa… Saya kat luar ni,”

“K…jap ek..”

Tak sampai 5 minit kemudian, aku sudah berada di sisi Alfa yang asyik memandu.

“Kita nak makan kat ner?” tanyaku.

“Kat vistana leh? Privacy sket…”

“Isk… x nak laa… Awak ni, cam formal sangat jek… Awak… Saya lagi suka makan kat gerai mamak je…”

“Mamak??? Hmmm…”

“Nape??? X standard ke jaguar awak ni parking depan gerai mamak???” perliku.

“Eh… x de laa… Saya memang suke makan kat mamak…x sangka pulak awak pun tak kisah,” balas Alfa. Sejurus kemudian kami hanya diam membisu. Aku pun jadi kaku… cam x biasa pulak ngan mamat nih…isk,… Nape aku ni…?

Diam x diam sampai dah.. Dia pesankan roti nan untuk kami berdua. Heheh cam tau2 jek aku feveret aku nih Ketika kami sedang leka makan bersama…

“Ermmm.. Ika, maaf bertanya.. Umi ada cerite apa-apa pada Ika?”

“Uhuk uhuk..uhukk…uhuk uhuk uhukkk adehhh uhuk uhukkk…” dengan pantas aku mencapai gelas di tepian meja dan ku suakan ke mulut. Panas terasa muka ku, perit anak tekak rasenye bile dengar soklan tuh. Mukeku agak berkeriut sikit menahan keperitan di leher sambil menahan batuk-batuk kecil akibat tersedak. Agak kelam kabut suasana masa tuh.. Hehehe padan muke ko.. Berpeluh dia cube menenangkan sedakan ku nih. Seb baik tak tersembur laju keluar balik roti nan dan ayam tandori yang sedang ku makan nih tadi. Kalo dak… Memang..laaaaaaaaa….. Dan dan gak masa nih aku chow balik… Lari berganti2 400 meter pun sanggup wehhh.. Heheh

“Ermm… Okey okey. Ika dah oke.y.. Rileks ekk..” ku cube menenangkan dia plak sambil batuk yang agak berkurangan. Sian lak nampak muka dia rase bersalah dengan kelam kabut tak tau nak wat apa hanya terangkat-angkat tangan tuh serba salah untuk menggosok belakang tengkukku.

“Maaf Ika.. Saya tak bermaksud menyakiti Ika.. Ermm maaf ye..” dia bersuara selepas dilihat aku agak lega sket.

“It’s ok..” aku menjawab sambil tersenyum memandangnya.

“Ermmm… Lama x nampak senyuman manis tuh… rindu tau. Terasa kenyang terus..” usik Alfa sambil menjeling ke arahku. Adekhhh… Jelingannya… Terasa cam kene karen ngan jelingannya lak.

“Emm merepek la tuh..” aku tersipu2 kaver malu bebbb..

“Umi ada bagitau apa-apa kat Ika? I mean tentang.. Erm.. Tentang.. Wehh susahnya nak cakapp..Okey gentleman tanya.. Umi ada bagitau tentang risikan keluarga Alfa tempohari?” Dia mengulang semula soalan yang tergantung tadi. Kami berbalas pandang seketika. Hanya anggukan yang mampu ku beri.

“Bagaimana?.. I mean bagaimana pada ika?” Cam serba x kena ku lihat dia. Lama ku biarkan soalan tuh tanpa jawapan. Leka ku mengunyah roti nan di dalam mulut.. Sedap wehh heheh.. Saje jek ku uji perasaannya.

“Ika…. Plzzz answer…” dia berkata perlahan. Ermmm romantiknya heheh..

“Awak tanya umi ekkk… Ika x moh bagitahu apa-apa. Biar orang-orang tua jek yang bincangkan dulu hal ni. Ika badan berkecuali ek… Sekarang kite keluar makan jek yekk Ika lapar nih tau” ku masih lagi berteka teki dengannya.

“Ermm kalau dah gitu kata Ika.. Okeh.. Nanti Alfa minta mak tanyekan umi Ika yer.. Hehehe”.. Heheh cam kompiden la mamat sowang nih…

Kami terus menikmati malam itu dengan cerita-cerita di opis sepanjang percutianku. Hampir pukul doblas mlm ketIka Alfa menghantarku pulang ke rumah. Isk…nih kalau umi ngan ayah tau, konpem dikawinkan aku cepat-cepat ngan si Alfa nih.

“Ok Alfa… Thanx for the dinner,” kataku mengakhiri pertemuan.

“Thanx to u coz sudi makan ngan saya mlm ni. Good nite…mimpi saya mlm ni ye…” usik Alfa sambil tersenyum.

“Good nite too….” balasku lalu masuk ke rumah. Sejurus kemudian kedengaran ngauman garang Jaguar Alfa meninggalkan persekitaran rumahku. Selamat malam sumer.

bersambung…………………………………….

0Komen:
1. Jangan Menggunakan Simbol '@' Ini Untuk Nama Anda..
2. Jangan Lupa Follow Brozai Di Twitter..Klik Di Sini !
3. Terima Kasih Dengan Komen Anda

Catat Ulasan

 

Copyright © 2009 by Brother Zai - Template by Blog Templste 4 U | Blogspot Tutorial | Sport Page Ranking Tool