Dialah Di Hati - Episode 04



Aku dengan Alfa lunch di tempat biasa.. Nasib baik kami keluar awal hari ini.. Boleh dapat tempat duduk yang best sikit.. Aku suke ke restoran ni.. Walaupun ramai orang tapi servis die boleh tahan.. Si Alfa ni cume cerewet sket.. Maklum le taste die nak makan kat hotel je.. Hari-hari lunch kat hotel tokei kilang perabot pun boleh bankrap..

Tak sampai seminit duduk di meja.. Seorang pelayan datang mengambil order kami.. Pesananku seperti biasa jugak.. Makan ape pun belasah je.. Perut dah berkeroncong.. Tambah-tambah lagi abis tenaga pengsan gara-gara tengok muka Ajib.. Si Alfa pun order menu biasa die.. Tak cerewet plak mamat tu hari ni.. Lagu Gareth Gates - Say It Isn’t So berkumandang di dalam restoran berhawa dingin tu.. Hehe lagu feveret aku ni.. Layan jiwang kejap..
“Ika..” kacau daun tul mamat ni.. Baru nak jiwang sket.. “Erm.. I nak mintak maaf” katanya sambil menundukkan kepala. Aku mengerutkan muka tanda tak faham dengan apa yang baru aku dengar sebentar tadi.

“Kenape you nak mintak maaf? U ade buat salah kat I ke?”

“Ermm.. I yang cadangkan kat En. Raja supaya Ajib jadi pembantu u.. I tak sangke plak boleh jadi macam ni… Sampai 2 kali u pengsan.. I dah naik risau u tau tak?” Alfa memegang tanganku dengan muka bersalahnya. Aku terdiam.. Tak tau nak cakap ape.

“It’s ok.. I janji tak pengsan lagi” kataku sambil tersengih.

“I rasa bersalah.. I tau Ika tak boleh nak lupekan Ariff.. Dan Ajib telah mengembalikan kenangan lama Ika.. I tak bermaksud nak buat Ika terseksa” luahnya lagi.

“Ika rase lame-lame nanti Ika akan biasalah tu.. Cuma I need time.. Ape kate kite lupekan je soal tu dulu.. Kite makan dulu..” pelayan datang tepat pada masanya membawa order kami. Aku lantas mencapai sudu dan bersedia untuk membaham apa yang ada dihadapanku.

“Err Ika..” aku freeze sekejap..

“Yer?”

“Kot yer pun lapar.. Jomle bace doa dulu” Alfa tersengih. Alamak. Rona-rona merah mula kelihatan di pipiku. Aku menadah tangan dan membaca doa makan. Sambil tunduk malu memandang muka Alfa aku menyuapkan nasi ke mulut. Mengunyah perlahan-lahan melayan perut yang lapar.

Sebaik sahaja aku mengangkat muka memerhatikan sekitar restoran.. Mataku terpahat ke wajah seorang yang boleh membuatku pengsan sekali lagi.. Please ika jangan pengsan.. Kataku cuba menenangkan diri.. Ajib duduk betul-betul di hadapan meja kami. Ada seseorang duduk berhadapan dengannya.. Seorang perempuan bertudung biru muda berbaju kurung sutera hijau muda berbunga-bunga merah kuning.. Kami bertentangan mata.. Ajib senyum sambil berkata-kata sesuatu yang aku kurang pasti apa. Gadis di hadapannya menoleh. Ekspresi wajahku berubah.

‘Nafisa!’ Jeritku di dalam hati… apa dia buat ngan si Najib tuh.. terhenti tetiba suapanku.

“Nape Ika?” tanya Alfa bila dia terperasan rona mukaku yang berubah. Dipandangnya sekeliling restoran sehingga pandangannya terhenti kepada pasangan Najib dan Nafisa.

“Ohh… Ika terpandang diaorang ye… Apsal muke terkejut sangat nih?… Cam nampak juon lak.” ujar Alfa sambil tersenyum dan meneruskan kembali kunyahannya.

“Eh..takdelah. Cuma terperanjat jek dengan kedatangan Nafisa ke mari nih. Dia tak bagitau Ika pun yang dia nak datang sini” aku cube mengkaver lagik debaran di dada ini. Patutlah melangkah jek ke dalam restoran nih tadi hatiku dah terasa seolah-olah dapat merasa kehadiran Najib di sini. Betul sangkaan hatiku rupenye.

“Ermm.. Biarlah diaorang. Kita makan jek ye…” jawab Alfa acuh tak acuh sambil leka meneruskan suapannya. ‘ermm.. Mamat nih pun cam kebuluq jek aku tengok. Tadi cakap aku kelaparan dia pun sama jek. Belum luak sangat nasi dalam pingganku dia dah nak abis dah… Uihhhh besar gak kantung perut dia nih.. Heheheh’ sempat lak aku ngutuk abe aku nih dalam hati.

Sementara itu di pihak Najib….

“Fisa.. Tengok tuh Ika dengan Alfa. Nampaknya panjang umor mereka. Baru kite sebut dah muncul pun diaorang. Diaorang tuh nampak loving couple lagik heheh” ujar Najib perlahan sambil mengacukan mulutnye menunjuk ke arah pasangan Alfa dan Ika yang sedang membelakangi mereka berdua. Serentak itu juga Ika menoleh ke arahnya dan Fisa pula memalingkan mukanya melihat ke arah yang ditujukan oleh Najib. Kelihatan wajah ayu Ika memerah dan agak terperanjat. ‘Makin ayu kau Ika… Patutlah kalau Alfa tertawan’ puji Najib di dalam hati. Dia juga telah merasakan kehadiran Ika sebentar tadi bile dadanya tetiba berdebar dan merasakan kehadiran Ika berhampiran dengannya. Cuma dia tak tau di mana Ika. Rupenye sangkaannya tepat kini dan Ika berada di restoran yang sama dia berada kini.

“Heheheheheh… Terperanjat muke Ika, Ajib macam orang nampak juon. Mesti pas nih aku disoal siasat punyelah” Mengekek ketawa si Fisa. ‘Uih minah nih ketawa.. Mengilai cam pontianak harum sundal malam heheh’ Ajib senyum dan berkata sendirian melihat hilaian Fisa tetiba.

“Apa-apa pun thanks Fisa ceritakan pasal Ika kat aku. Aku paham kini kenapa dia pengsan bila nampak aku. Cuma aku tak paham kenapa…..errr kenapa.. Errr takde apa-apa lah. Mungkin kelak aku tau sendiri kot jawapannya” ujar Ajib setelah usai hilaian si Fisa.

“Cuma apa sih Ajib?” jawab Fisa tak puas ati. “Kenapa.. Ko bagitahu aku lah.. Kalau tak aku sumpah ko kang jadik vespa baru ko tau… Huhuhuhu” Tawe si Fisa lagik…

“Cuma… Aku tak paham kenapa ko mengilai cam pontianak harum sundal malam. Tu jek.. Kah kah kahhh…” aku mengenakan fisa. Tak terluah rasenye persoalan tentang debaran hati ini tiap kali memandang wajah Ika. Akan ku telah sendiri jawapannya mungkin. Dua tiga mata di restoran tuh terus memandang kami bila terdengar gelakanku yang agak kuat tuh. Fisa lak memuncungkan terus bibirnya tanda geram ngan komenku tadi.. ‘Heheheh kiut lak ko Fisa wat muke cenggitu’ desis ku dalam hati.

“Eh Ajib.. Tapi aku harap ko jangan lak ganggu Ika ek bila ko dah tau nih tentang citer ni” Fisa memecahkan kesunyian sebentar tadi.

“Nape lak… X boleh ganggu ke?.. Abih ko nak suruh aku ganggu ko ke?.. Heheh kalau aku nak ganggu gak Ika tuh.. Heheh awek cun tuhhh.. Lembut.. Manis.. Santun.. Humble.. Mana boleh aku tak ganggu” Aku cube memancing jawapan lebih tepat dari Nafisa.

“Aku rasa cukuplah pengalaman lalu Ika dengan Ariff yang telah tiada. Tak perlulah ko sandarkan wajah ngko yang agak seiras dengan Ariff nih untuk memancing Ika Ajib. Kau dan Ariff walau seiras tapi x mungkin sama. Atau.. Ko nak Ika terima ko bukan kerana kau tapi kerana Ariff??.. Ko nak ke?.. Bagi aku yang lalu biarkan berlalu. Kesian aku kat dia. Bagilah dia sikit ruang kebahagiaan ekk…” Fisa menjawab persoalan ku tadi.

Ku biarkan berlalu persoalan ini. Cuma apa yang hatiku tak paham kenapa jantungku.. Hatiku selalu berdebar tiap kali aku kan bersua dengannya. Tak mungkin… Tak mungkin…

“Eh fisa… Ko kata Ariff pergi sebab kemalangan kan? Dan aku nih memang betui seiras Ariff?” laju tetiba mulut nih menyoal Fisa.

“Yup muke ko ngan Ariff memang agak seiras. Aku tau pun sebab sebelum aku kemari memang umi Ika ada tunjuk gambar Ariff. Sama tau, aku pun terperanjat. Ape yang umi ceritakan memang dia pergi kerana kemalangan. Nape Ajib?” jawab Fisa ngan muke selamba.

“Err… Dah lama dia pergi..errr.. Bila tuh?” Najib menyoal balas.

“Ntah ekk… Apsal ko nih tetibe jek tanye yang bukan-bukan” Fisa membalas plak.
“Ermm…..aku cuma..”Najib tak dapat memberi jawapannya.dia kelihatan seakan-akan resah. Segera dicapai minuman jusnya dan mula menyedutnya tanpa mempedulikan Nafisa yang masih memandangnya. Nafisa merenungnya dengan pandangan yang kurang erti.

“Apa…ko nak menyamar konon-konon nyer ko nie Ariff yang baru bangun dari kubur?” Nafisa membuat serkap jarang. Najib terus tersedak dan terus meletakan kembali jusnya. Nafisa sengih geli hati. Buruk betul minum. Kan dah padan muka… kutuk dia dalam hati..

“Apa pulak fikir cam tu… kalau betul aku nak tipu dia aku bangun dari kubur, takkan wajah aku still hensem cam nie. Mesti dah termakan oleh ulat-ulat tu dulu dalam kubur tu,” Nafisa mencebik mendengar kata-kata Najib. Dia segera mengalihkan pandangannya ke arah pasangan Ika dan Alfa yang sedang asyik menikmati hidangan. Najib pula hanya menayangkan sengihan cukup makannya tu sambil mengelap jus yang berbaki di tepi bibirnya.

“Kau kata ler kau gi cari dari Sandoval dalam citer secreto di amor tu,mesti dia percaya nyer.” Nafisa ketawa mengilai cam pontianak harum sundal malam lagi. Najib hanya mengeleng.

“Aduh Fisa.. aku sendiri tak tau crite secreto tu cam ner..kehahaaa..bukan aku pernah tengok pun” terang Ajib.

“Fisa..sebenarnye ko tak tau.. ader satu rahsia yang masih aku simpan sampai sekarang.. sebab tu aku tanye ko cengitu pasal Ariff yang seiras cam aku.. aper pun aku perlu tengok gambar dia dulu baru aku beritau.. aku perlukan kepastian.. sebab nye rahsia tuh aku blom pasti lagi sama ader betul ker tak betul..” crite Ajib bersungguh².

“Rahsia aper tuh Ajib..?” Fisa menanya.

“Tunggu la dulu.. dah la.. pi makan.. sejuk plak makanan tuh..” Ajib macam malas nak cerita..

“Hai Fisa.. Ajib..boleh kami join same..?” Alfa ngan Ika datang untuk duduk dengan Ajib dan Fisa..

“sila Alfa, kak Ika..sila..” laju je Fisa.

“Aper yang korang crite kan ni” tanye ku pada Ajib ngan Fisa memulakan perbicaraan.

“Tak de la kak Ika..borak cam biase je..” Fisa membalas pertanyaan ku.

“Fisa bila sampai.. X bagitau akak pun nak kemari.. Ooo… Sejak bile lak dah kenal rapat ngan Ajib nih” usik ku pada Nafisa. Termalu-malu tiger Fisa dibuatnya. Alfa dan Ajib hanya tersengih cam kerang yang dijual sekilo singgit.

“Fisa baru sampai kejap tadi la kak, terus ke opis akak tuk carik akak. Xsempat telefon nak datang sini sebab kelam kabut semalam baru dapat surat tawaran intebiu kat Kuantan nih esok. Sampai opis akak jek Nasib baik terjumpe Najib ni ha.. Dia ajak temankan makan lak tetiba. Katanya ada hal nak di sembangkan. Tu yang Fisa ikut tuh.. Akak nihhh… Kitorang baru kenal gak la.. Masa kejadian abang Alfa bercanda ngan kerbau tuh…” terang Fisa panjang lebar. Hahahaha.. Sume orang tergelak bila kejadian mandi kerbau tuh terpacul kat mulut Fisa….

“Err.. Alfa, Ika.. Fisa.. Rasanya Ajib kene mintak diri dulu la ek ” Celah Najib tetiba.

“Apsal Ajib cepat sangat. Kitorang dah bayarkan sekali korang makan la.. Lek la.. Baru nak sembang” jawab Alfa pantas. ‘Arrghhh biarlah dia pergi Alfa.. Kenapa di tahan.. Jantungku nih dah sakit nih tahan gelora’ bisik Ika perlahan dalam hati. Serentak semua memandang Najib.

“Bukan pasal bayaran la Alfa. Cuma aku ni kan pekerja baru. Kene la beri contoh baik sket… Lagipun En. Raja tuh nak jumpe aku jam 2 petang ni kang. Sori la ekk. Lenkali kite bual panjang….” Najib meminta diri… ‘Fuhh sori ganggg. Aku terpaksa buhung sunat sket. Tak tahan sih nak kaver jek bile cakap berdepan ngan Ika nih. Sakit dada dibuatnya menahan debaran dada nih…” Najib berbisik di dalam hatinya.

“Ok la Ajib. See u soon” Alfa melepaskan Ajib dengan senyuman. Namun jelas di penglihatanku riak wajah yang berbeza di wajah Alfa. Kami bertiga terus bersembang di restoran tuu.. Dalam masa yang sama gelora di dada ini makin berkurangan satu demi satu….

‘Hish.. hish.. Hish.. penat ler berlari nie.. Tapi aku tak boleh berenti selagi aku masih dekat ngan restoran yang Ika ader…’ aku berkata sendirian…aku masuk kedai mamak.

“Mamak kasi teh O ais satu ngan rooooo…” aku terstop untuk mintak benda yang kejam tuh… ROKOK sebab ko lerr aku kene gie operate dulu… “Mamak teh o ais jer la….ooo sat.. Bungkuih sekali roti canai teloq na mamak?” eh terer plak aku guna loghat penang muahaha…tak sampai 3 minit mamak tuh dtg ngan teh o ais… Per lagi sedut lerr… Sruut ssrruuttt abis dah…fuh lega, hmm aku nyer jantung pun dah ok dah nie… Ok balik opis ler…

“MAMAK KIRA!!!” lepas bayar aku terus blah. Sesampai aku di opis.. Aku nampak kelibat En Raja..

“Assalamualakum En. Raja… Eh?” aku nampak En. Raja pegang tangan Ikis.. Ooo rupanya diaorng nie ada affair.. Baru ler aku tau… Muahaha banyak nyer benda jadik kat aku.. Satu satunya perkara yang aku tak tahan ialah naper hati aku mesti berdegup kencang bila dekat ngan Ika… mesti sebab penderma hati nie… Aku rasa macam nak check jer sapa yang derma hati kat aku… hari minggu nie aku nak pegi Hospital.. Nak tau gak record penderma aku… Jeng jeng jeng

“Hah… Najib, kenapa awak dok mengelamun depan bilik saya nie, kalau awak nak duduk termenung lama-lama, pergi bilik termenung hujung sana. Jangan nak menyemak buat muka seposen awak kat depan bilik saya nie!!” sergahan En Raja mengembalikan Najib ke dunia asal.dia termangu-mangu.

“Hah? Apa En Raja? En Raja nak jumpa saya?” Najib bertanya. En Raja di hadapannya hanya merenungnya dengan tajam. Sambil itu dia mengusap-ngusap misainya yang melentik ke atas itu. Ikis pula hanya tersenyum malu-malu kucing. Najib memandangnya dengan ekor mata.. Hissh… Orang tua nie jugak yang dia mahu… aku yang gojes nie dia tak pandang plak… hehe..

“Bila saya kata nak jumpa awak? Saya sibuk sekarang nie, tak der masa nak layan awak. Now,back to your own work!!” Najib menggangguk walaupun di dalam hatinya cam nak ditumbuk-tumbuk jer muka En Raja tu. Huh… memang dasar Iblis tu orang tua nie.. nasib baik ler ko tu big boss kat sini, kalau tak, mesti dah lama ko bertukar alamat ke dunia lain.. Huh! Najib merunggut dalam hati. Dia melangkah keluar dari bilik En Raja. Ikis masih di dalam. Entah apa yang diorang sambung buat aku tak tahu, malas nak ambik tahu… Najib masih membebel dalam hati. Dia masuk ke dalam biliknya. Berapa timbunan fail dipandangnya sepi… Hem… malas tu nak buat kerja. Hatinya masih berfikir tentang perkara yang sama. Tiba-tiba melintas di hadapannya sepasang kekasih Alfa dan juga Ika. Sedang berbual mesra. Di belakangnya pula si Fisa, sedang bercakap dengan henset. Najib hanya memandang dari dalam biliknya.

‘aku tak dapat menafikan lagi, aku memang cemburu nih!!!’ kata Ajib dalam hati.
Kenapalah si Ika ni terjumpa Alfa dulu. Ni yang buat aku nak menyamar konon-konon kembar Ariff ni….tiba-tiba muncul mentol lampu yang bersinar-sinar atas kepala Ajib. ‘Tak sanggup aku nak mempermainkan perasaan perempuan nie…’ tetiba Ajib teringat bekas aweknyer yang meninggal akibat kemalangan jalanraya.

“Wey Ajib ko buat keje ker ko lapar lagi?” tetiba jer Alfa tegur… Amboi mamat nie mesra plak ngan aku… tau plak aku lapar.. setakat tegur jer? Makan-makannyer mana? Baru sebut..

“Nah ambik nie… Aku belanjer. Aku tau ko tak mau dok lama kar restoran tadik.. Ko rasa kurang selesa kan?” Eh mamat baik plak ngan aku… Layan jer la boss aku gak.

“Uih tima kasih ler En. Alfa… Kfc tomyam ler pulak.. Pastu siap zinger lagi..memang favourite saye nie” terluir beb tengok zinger huhuhu.

“Ko makan ler dulu kang sejuk tak best..tak pun..jom gie bilik aku kita makan sekali hahaha aku pun bawak bekal gak..makan ngan awek susah ler kene cover siot” Alfa bagitau aku.

“Ooo En. Alfa..”belum abis ayat aku. Alfa dah pintas.

“Aper ni Ajib cakap keje satu opis jangan panggil aku En. Alfa lak.. Rasa cam nak riak plak aku…hehehe anggap aku cam kawan ko jer la” ujar Alfa. Ko nak jadik kawan aku yer? Sat hang… Aku cakap penang baru hang tau muahaha

“Oo ok laa kalau macam tu jom kita pi makan kat bilik hang..ayaq aku bancuh kat hang sat lagi muahaha” aku buat terus cam kawan kampung aku…rindu plak kat kampung… Tapi yang best tuh makan lagi.. Alfa rupanyer ko pun pelahap jugak orangnyer yer.. Aku ada gak geng kat sini…

Di bilik Alfa…

Dua mug hot chocolate siap dihidangkan, menemani santapan kami untuk kali kedua tengahari itu. Sambil makan-makan kami seronok bersembang.

“Weh… x salah ke time kije, aku layan ko makan-makan nih???” soal Ajib.

“Sape nak marah? Ko kan entertain boss…” balas Alfa sambil tergelak besar.

“Ye laa nanti ada pulak kata aku amik kesempatan” tingkah Ajib.

“Tak laa… Bukannye hari-hari kite wat macam ni kan? Rilek aaa…” kata Alfa. “Ajib… Ape pendapat ko pasal Ika?…” tetiba Alfa melontarkan sebaris pertanyaan yang bagai tak termampu untuk Ajib menjawabnya.

“Aku rasa dia tu baik orangnya. Apsal pulak? Ko berkenan kat dia ker” secara spontan Ajib menjawapnya.

“Memang la aku berkenan ngan dia..kalu tak wat aper aku tunang ngan dia..kami berdua dah bertunang..” balas Alfa Romeo. Ajib ternganga..silap² katak puru pun bleh masuk ke dalam mulut Ajib.

“Kenape..tak percaya ye…?” soal Alfa lagi.

“Suka ati ko ler, apsal ko tanya kat aku?” Najib terus tunduk sambil mengoyak ayam kfcnya. Rasa macam koyak ati sendrik plak.

“Takderla. Saja nak tanya. Okey tak dia ngan aku kau rasa?” Alfa buat muka gatal sambil tersengih-sengih. Najib hanya terdiam. Hem… Nanti kalau kata takpe dan, dia kata aku jeles lak…ishhh..dia nie cam saja nak sakitkan hati aku jer! Najib memandang tepat ke arah Alfa yang masih tersengih-sengih.

“Okeyler ko ngan dia aku tengok. Sama-sama manusia.” Najib membalas akhirnya.

“Yerlah. Takkan aku nak kahwin ngan singa laut kot. Hang nie lah….” Alfa ketawa terbahak-terbahak. Najib turut sama ketawa. Teror gak mamat nie buat lawak. keke.

“Eh, okeylah, i have to go now” Najib berkata sambil bangun. Saja nak melarikan diri dari topik ini. Alfa hanya mengganguk.

“Jangan lupa satgi kita ada mesyuarat pasal projek gabungan dengan Intan Holdings tu” Najib hanya menggangguk.

“Habiskan tu… tulang-tulang semua tu,” Najib pula bersuara sambil tersengih. Alfa turut sama tersengih sambil matanya mengekori bayangan Najib yang baru saja meninggalkan biliknya sebentar tadi.. Hem.. dia menghembuskan nafas perlahan-lahan..

Sementara itu di pihak Ika pula.

“Haii… termenung sakan? Ingat sapa?” Hanieys menegur. Ika nampak terkejut dengan sapaan itu. Segera dikuntumkan senyuman mekar kepada office girlnya itu dan menggeleng. Hanieys hanya tersenyum sambil berlalu pergi meninggalkan Ika yang masih termanggu-manggu. Isshhkk… apsal ler aku asyik teringat nie… dia berkata sendirian… pertemuannya dengan jiran lama sebentar tadi selepas menghantar Fisa ke tempat temuduga benar-benar mengembalikan ingatannya ke kenangan silam.. dia mengimbas kembali saat-sat itu.

“Ika…!” aku menoleh. Siapa yang memanggil nama aku? Bisik hati Ika. Kelihatan seorang wanita yang sudah agak berumur tersenyum tidak putus-putus di hadapannya. Ternyata masih ayu walaupun telah dimamah usia. Ika merenung seakan-akan tidak pecaya.

‘Makcik Cinda…!!” segera mereka berpelukan. Erat dan mesra.terasa seperti ingin menitiskan air mata sesudah sekian lama mereka tidak berjumpa.

bersambung…………………………………….

0Komen:
1. Jangan Menggunakan Simbol '@' Ini Untuk Nama Anda..
2. Jangan Lupa Follow Brozai Di Twitter..Klik Di Sini !
3. Terima Kasih Dengan Komen Anda

Catat Ulasan

 

Copyright © 2009 by Brother Zai - Template by Blog Templste 4 U | Blogspot Tutorial | Sport Page Ranking Tool