Dialah Di Hati - Episode 10



Big boat resting
Originally uploaded by namthanh.

“Sampai hati awak mempermainkan saye” Ika menangis.

Die teringat bagaimana mesranya Alfa dan Tina ketika berada di hospital.. Kemudian bila teringatkan wajah Alfa ketawa terbahak-bahak menceritakan peristiwa memalukan yang dibuatnya di hospital. Betapa usahanya untuk mengembalikan ingatan Alfa diketawa di ejek sebegitu rupa. Sakit tangannya menampar muka Alfa sepuas hati masih terasa.

“Awak ni dah gile ke? Kejap ingat kejap tak?” Ika menengking. Seumur hidupnya tak pernah die meninggi suara kepada lelaki.
“Saya memang gile.. Saye gilekan awak” Alfa menengking balik..” ambil la semula cincin ni Ika.. Please.. Jangan buat saye macam ni..”

“Keputusan saye muktamad..” Ika tunduk. Menyampah memandang muka Alfa.

“Takkan takde talian hayat? Boleh saye tanyer penonton di studio?” Ika mendongak. Mencari kepastian di dalam mata Alfa. Eh mamat ni.. Sah dah tak betul.. Muka Alfa berubah.. Menahan ketawa.. Serta merta ketawanya meledak di sekitar parking lot.

Ika terdengar bunyi tepukan orang ramai dibelakangnya.. Dia menoleh.. Semua staff officenya berkumpul ramai-ramai disitu bertepuk tgn dan bersorak.. Ika mengerutkan dahi.. Akukah yang hilang ingatan? Apakah maknya semua ini? Ketawa Alfa masih belum reda… Perlukah aku pengsan?

“Happy birthday to u… Happy birthday to u… Happy birthday to Ika.. Happy birthday to u…” semua staff opis aku termasuk si Alfa nyanyi kan tuk aku.. iskk ye ker hari nih hari jadi aku.. kenapa aku tak leh ingat… aku menangis..

“Sampai hati korang buat joke terlampau cam ni..” aku makin sakit hati.

“Ika… harini hari jadi awak… dan saya nak jadikan hari ni hari yang paling spesel dalam hidup awak…” kata Alfa. Ika masih pening-pening lalat. Terlampau sedihkan Alfa, langsung lupa harini hari jadi dia.

“Hari tu yer-yer hilang ingatan… sekarang ingat pulak besday saya hari ni!!” kata Ika dengan nada tak puas hati. Alfa senyum ala-ala Keanu Reeves.

“Yer… saya mengaku… hari tu memang saya hilang ingatan… sampai tak ingat langsung kat Ika. Tapi tadi… lepas kene lempang ngan tangan sakti Ika… terus saya teringat balik… rupa-rupanya Ika lah imej yang saya cari-cari selama saya hilang ingatan.. Sebab bila otak saya bergegar tadi.. wajah Ika yang saya nampak dulu… So Ika.. hari ni saya nak lamar awak jadi isteri saya? Boleh?” lembut suara Alfa. Ika menahan senyum.

“Habis Tina tu macam mana pulak?” eleh.. konon merajuk le tu Ika tuh..

“Surprise!!!!” seperti dalam pilem hindustan, Tina muncul tiba-tiba bila namanya disebut. Di tangannya ada sejambak besar bunga. Kat belakang ada orang sorong troli dengan kek besar.

“Ika, terimalah Alfa sebagai teman hidupmu. Tina ngan Alfa dah takde apa-apa lagi… Haaa! Apa kata kita kawen sekali nak? I cadang dalam masa empat bulan lagi I nak kawen ngan tunang I ni…” kata Tina dengan ceria. Dari belakang Tina muncul seorang jejaka yang amat-amat Ika kenali. Dia ni? Tunang Tina? Arrkkkk….. haruskah aku pengsan???

“Armand?” Ujar Ika.. Armand sepupunya.. anak mak teh dia.. Macam mana dia leh kenal ngan Tina lak nih… Banyak tui kebetulan… isk isk isk.. Tapi bile masa lak derang bertunang? Mak teh xde mention apa2 pun…

“Biler ko tunang man? And biler ko kenal Tina nih? “tanya Ika bertalu-talu.

“Besa ler,takkan nak bagitau semua kot,” Armand tersengih sambil memeluk bahu Tina. Tina hanya tersenyum manja sambil memeluk pulak pinggang Armand. Ika hanya mengerutkan dahi. Aii… macam2 peel orang2 kat sekeliling aku nie…. Fening!! Fening!!

“Ika… awak masih tak bagi jawapan pada saya,” Ika menoleh. Terlupa lak pada Alfa yang berlutut di sebelahnya tadi gara2 kehadiran sepupunya itu. Keringat yang membasahi tubuhnya seakan tidak terasa bila memandang wajah Alfa yang seposen tu yang masih memegang bunga dan sebentuk cincin.

Ika hanya terkebil2 sementara Alfa masih menunggu jawapan darinya. Dia mengerling ke arah rakan2 pejabatnya, ternampak Hanieys, Ikis, Peah…eh, En Raja pun turun join sekaki, nampak.. Tak leh simpan perut bonyot dier tu… kekeke.. sempat lagi Ika buat lawak dalam ati.. Ika memandang lagi ke dalam bangunan officenya.. sapa lagi nak jadi saksi kepada peristiwa bersejarah nie?? Dia seakan2 mencari seseorang.. hati Ika tiba2 berdebar.

Hem… terdengar keluhan dari Alfa. Ika menoleh kembali dan mengangkat keningnya. Alfa dah terduduk menongkat lutut manakala Tina dan Armand plak dah menghilangkan ke tempat teduh di bahagian bumbung office tu. Tinggal Ika dan Alfa sahaja di situ. Ika masih memandang Alfa, mulutnya berat mahu menyatakan sesuatu walalupun rasanya dia dah tahu jawapan itu.

“Alfa…” akhirnya Ika berkata.Alfa mengangkat wajahnya. “Do you really love me?” Ika bertanya seakan2 mahu menangis.. memang dia mahu menangis.. hatinya masih terluka.. Alfa tersenyum manis mendengar pertanyaan itu. Dia segera bangun dan memeluk mesra tubuh di hadapannya itu. Ika kaget dan hanya membatukan diri. Terdengar riuh rendah sorakan rakan2 mereka. Alfa tidak mempedulikanya. Dia memeluk rapat Ika dan berbisik di telinga gadis itu.

“You alwayz in my heart.. Sepanjang masa diri ini hanya akan mencintaimu. Ika….” manik2 mutiara jatuh bergenang di pipi Ika mendengar keluhuran ucapan Alfa itu. Dia teramat mencintaiku… Ika berkata di dalam hati. Segera dia meleraikan pelukan mereka. Memandang ke arah mata Alfa merenungnya dalam, cuba mencari sinar cinta yang dikatanya, ternyata ada dan dipenuhi dengan rasa sayang dan ikhlas yang terpancar.. Ika terasa sangat gembira, aku akan menerimamu, sayang.. terdetik ayat itu di dalam atinya. Ika mengangkat wajahnya tetapi di saat itu ekor matanya dapat menangkap sesusuk tubuh berdiri di belakang Alfa… Ika mengerutkan wajahnya…Aa..jib??

“Er..er.. Ajib.. Hi.. kau pun ada kat sini” Ujar Ika perlahan sambil tersenyum tawar ke arah Ajib. Terlihat plak kelibat Pakcik Resat dan isterinya tuh di celah2 kawannya yang ramai tuh. “Ehh.. Apa citer nih… tolong jelaskan kat Ika, Ika kompius la…”

“Ika… Sebenarnya.. Ajib nih anak kandung kami.. Kembar si Ariff dulu. Tapi kami terpaksa passing dia kat orang lain kerana kadaan memaksa.. Waktu tuh komunis tengah serang kampung Pakcik lagi. Tuhan maha adil.. Dia temukan balik kami.. Dan kebetulan.. Jantung yang dipakai Ajib sekang adalah milik Ariff gak” Panjang lebar ulasan Pakcik Resat.

“Ha…….”.. Hanya haa dan lopongan 5 saat jek yang mampu Ika keluarkan dan buat… Kemudian.. Keadaan gelap gelita… Dimana aku… Kat mana nih…nape gelap nih.. Tolongg… Tolongg…

Ika pengsan!

Sepantas kilat Pakcik Resat memangku Ika, cekap tui Pakcik Resat nih, kalah Alfa, belum sempat dia nak sambut tunang dia Pakcik Resat dah sambut dulu..

“Bravo bravo sayangku” ujar Makcik Cinda. Astaga Ika pengsan.. Leh lagi depa bermesra.

Segera Ika dibawa masuk ke dalam opis.. Sejuk skit.. Nak wat macam mana kudrat Pakcik Resat xkemana.. Maklumlah dah tua. Makcik Cinda yang kecik kiut miut tuh leh la dia angkat. Ika nih xterdaya lak dia.. Xleh nak tunjuk hero..

“Ayah, biar saya angkat Ika” ujar Ajib.

“Xperlu Ajib, aku boleh angkat dia” ujar Alfa menghalang.. Tunang aku suka2 ati ko je nak angkat. Ceh..

“Tapi kan ke ko baru keluar dari spital, takut xterdaya lagik” bantah Ajib. Aiseh… berebut le plak nak angkat Ika..

“Woit! Woit! Mender nih? Angkat sama2 senang. Panas kat luar nih. Cepat angkat Ika masuk dalam” ujar Makcik Cinda meleraikan pergaduhan.

Yang lain2 hanya memandang.. sunyi.. Dan sepi… Nak sambut hari jadi Ika.. Jadi tragedi lak.. Si Ika nih lak sikit2 nak pengsan.. Isk isk isk..

Sementara tuh…

“Armand, terima kasih” ujar Tina.

“Uhm.. It’s ok. Selagi Man leh tolong Tina, Man tolong Tina. Tapi kalau betul pun ape salahnye kan” ujar Armand selamba.

Tina rakan sekerjanya. Lepas balik dari study kat oversea dulu terus keje kat tempatnye, kebetulan masa tuh dia pun baru je lagi masuk. Dia memang suka pada gadis tu tapi ntah kenapa gadis itu menolak akan dirinya. Sering mengelakkan diri bile persoalan cintanya di utarakan. Tapi petang semalam dia terserempak gadis itu di taman. Wajah keruh dan tampak sunggul. Ditegur gadis itu, pada mulanye dia enggan ceritakan apa pemasalahannye. Tapi setelah dipaksa baru dia citer yang dia sebenarnye tersepit dan rasa bersalah pada tunang bekas kekasihnya. So kami carik jalan penyelesaiannya. Dia mintak tolong aku jadi tunang olok2 dia. Aku pun no hal.. Kalau betul2 pun aku xkisah. Lagi aku suke. Tapi tadi.. Terkejut lak.. Apsal la aku xtanya sapa nama tunang bekas kekasihnya.. Ika.. Terkejut jugak dia tadi. Tapi dah terlambat untuk mengelak. Kalau si Ika tuh tanya mak aku.. Xke niaya.. Sebab sumer tuh olok2 jerk.. Alahai…

“Man, jangan risau pasal Ika tuh. Nanti Tina akan aturkan semua tuh. Lagipun 4 bulan lagi Tina akan lanjut kan study ke UK, so anggap je la ‘pertunangan’ kite putus.” Ujar Tina seperti tau2 apa yang bermain di fikirannye di saat itu. Hmm.. Seperti yang Tina cakap 4 bulan lagik… Hanya umpan pada Ika untuk membuktikan dia tiada apa2 hubungan dengan Alfa. Tina dapat tawaran sambungan study 4 bulan lagi. So dia dah rancang sume tuh elok2.

“Takper la Tina, biarlah masa yang tentukan sumer tuh. Lagipun macam Man cakap, Man xkisah kalau Tina betul2 tunang Man, Man sanggup” ujar Armand berharap. Tina hanya mengeluh kecil.

“Tina, Armand! Ika pengsan!” Ujar Ikis termengah2.

Ika buka matanye perlahan2… nampak Alfa dan Ajib di sisinya.. kemudian nampak Pakcik Resat, Makcik Cinda.. Hanieys, Ikis, Raja Iblis, Nafisa, Tina, Armand dan lain2 lagik..

“Ika.. Are u ok?” Tanya Alfa wajahnye nampak risau.

“Yer.. Rasanya. Alfa antar Ika balik rumah. Ika nak rehat” pinta Ika tanpa menoleh sedikit pun ke arah Ajib dan yang lain2.

“Uhm.. Ok, as ur wish” ujar Alfa tersnyum. Segera di pimpin Ika, bukan nak menggatal tapi takut Ika pengsan lagik.

“Anyway.. Sumer.. Trima kasih sebab sudi sambut bestday Ika ari nih. I’ll really appreciate. Tapi mintak maaf banyak2 Ika betul2 xsihat ari nih” ujar Ika sebelum berpisah kepada rakan2 sepejabatnya.

“it’s ok honey, kami paham” ujar Raja Iblis.. Ikis menjeling tajam pada Raja Iblis.. Dicubitnye perut buncit Raja Iblis tuh.

“Ouchh.. Sakit la.. Tuh cubit lemak tuh bukan isi… Dengki ar tuh saya panggil Ika honey. Tengok Alfa releks jerk. Awak saya panggil sayang, darling, marling segala-galanye” ujar Raja Iblis pujuk Ikis.. Ikis hanya tersenyum manja.

Hanieys naik geli geleman tengok pasangn tuh. Xkire tempat tui.. Kuikuikui bahagia tui..

“Oit! Amboi2.. Kowang nih.. Konon2 romantika di amor la tuh.. Nak lawan romantik Pakcik ngan Makcik ker?” Ujar Makcik Cinda berlawak.. Pakcik Resat segera mengontrol lubang idung nye yang cube nak mengembang dan mengempis tu. Masing2 di situ tertawa riang termasuk Ika dan Alfa.. Nafisa hanya tersenyum kecil.. Nafisa xde mood sbenarnye.. Xsangka lak jejaka idaman dia dah betunang ngan Tina.. Isk isk isk.. Terlewat untuk ku ungkapkan cinta.. Melepas…dah di satu sudut lagi ade seorang insan yang rasa terpinggir… Ajib.. dia hanya mampu jadi pemerhati… drama spektra apakah ini..

“Aku ni biler la nak dapat bahagia? Asik-asik melepass.. Orang yang aku suka tak dapat, orang yang aku tak suka lagi la tak dapat…” kata Ajib sendirian.

Dalam pada itu, Hanieys menjeling2 manja Ajib. Tu ade ati nak try usha Ajib laa tuh. Dengan suara ala2 kontrol manje, Hanieys memanggil Ajib. “Ajib.. lepas ni Hanieys tompang balik boleh x?” kata Hanieys.

“Ha? Alamak.. isk.. x leh laa Nieys… saya ngan Nafisa nak keluar jap.. ade hal,” Ajib memberi alasan. Tetiba jek terkeluar nama Nafisa. Yang sebenarnya dia tak mau diganggu nanti. Jiwa kacau….

Nafisa mengerutkan dahinya bila mendengar alasan Ajib. E’eh..bile mase pulak aku ade hal ngan dia nih??? Nafisa betol2 x puas hati. Aku tengah jiwa kacau nih.. takkan tetiba nak pegi temankan mamat nih lakkk.

“Ajib… ” xsempat Nafisa nak cakap apa2

“Mak, ayah Ajib balik lewat skit tau ari nih. Jom Fisa” ujar Ajib seraya menarik tangn Nafisa.. Kasar tui mamat nih, tau ar ko frust.. Aku pon frust gak… Isk isk isk… Cinta ku hilang… Lepas temankan Ajib yang frust menonggeng jalan-jalan kat tepi sungai Pahang, Nafisa balik ke rumah. Teringat dia adegan di tepi sungai Pahang tadi.

“Ika!!!! Aku chenta padamu…….!!!!” laung Ajib sekuat hati sambil berdiri atas batu menghadap ke sungai yang berarus deras. Giler Ajib nih!!! Nafisa perati jer.. sambil tu dia menjauhkan diri. Malu siottt.. ramai orang tengok sambil menggelengkan kepala lutut dioarang. Lepas Ajib kool skit barulah Nafisa ajak dia makan. Cehh.. frust-frust pon habis sate kambing 40 cucuk. Melampau frust nih.

Lepas mandi Nafisa cadang nak telefon Armand @ Armando. Nafisa nak kepastian, betul ke Armando dah tunang dengan Tina sebab Ika sendiri pun tak tahu apa-apa… tup-tup dah bertunang. Musykil jugak.

“Hola Armando….? Yo Fisa. Donde eres ?”

“Hola. Fisa…. Que pa sa?”

“Quero… Es eso verdad… tu obligación con Tina?”

Armando ketawa dengar soklan Fisa. Fisa… Fisa… Haruskah aku menerangkan hal sebenar?

“Uhm Fisa… naper Fisa nak tau nih?” tanya Armand.

“I just wanna know. Just tell me the truth” ujar Fisa. Aiseh skeping le plak Minah nih, tadi Mexicorian.. Ni Omputihrian lak..

“Key, I leh bagitahu Fisa. But promise me, keep this secret key..?”

“Erm?? Secret? What do u mean? Ade macam secreto de amor dak?” tanya Fisa. Erm.. Macam ada yang xkene lak.. macam ade peluang lagik je aku nih, bisik Fisa dalam ati.. Ade bunga2 cinta dalam dirinya.. Kekeke

“Sebenarnye…” aku leh caye ke dak Fisa nih? Nak gtahu ke tak nih.. Lagipun untuk apa bagitahu dia.. Adeh adeh adeh… Terperangkap dalam persimpangan lak.. Mestikah aku cerita? Fisa nih nampak bersungguh lak.. Apsal ? Isk isk isk.. Idea plz…

“Sebenarnya ape Armand? Nape susah sangat nak gtau Fisa?,”

“Nape Fisa nak tau sangat nih? Nape Fisa x caye yang Armand dengan Tina tu dah bertunang?,” soal Armand musykil.. sebenarnye saje nak lari topik.

“Sebab… isk… sebab.. sebab Fisa x puas ati…” Nafisa hampir2 nak meluahkan isi hatinye tapi.. isk.. sabo Fisa… ko kena kontrol.. xkan perigi nak carik timba lak… kontrol.. kontrol…

“Aik.. tak puas ati mendenye lak nih?”

“Ye laa… apsal Armand tunang senyap2 jek… dah laa x jemput Fisa.. si Ika pon Armand x gtau…” hmm…seb baik ader idea nak melencong.

“Alahai.. baru bertunang… Nanti kawen Armand jemput la satu Malaysia. Ahaks…” Armand tergelak besar menjawab ketidakpuasan hati gadis itu. Di wajah nya terbayang wajah Fisa yang manis rupawan….ku pikir tadi ko nak bagitau ko suke kat aku.. isk.. Fisa.. Fisa…

“Hmm.. xpe laa Armand.. kirenye betul laa tu ye.. ok laa… sowi ganggu Armand malam-malam nih… unes noches… adios amigoes…” kata Nafisa penuh kehampaan lantas memutuskan talian.

“Fisa.. Fisa… iskk…” Armand terasa bersalah membohongi gadis itu.

bersambung…………………………………….

0Komen:
1. Jangan Menggunakan Simbol '@' Ini Untuk Nama Anda..
2. Jangan Lupa Follow Brozai Di Twitter..Klik Di Sini !
3. Terima Kasih Dengan Komen Anda

Catat Ulasan

 

Copyright © 2009 by Brother Zai - Template by Blog Templste 4 U | Blogspot Tutorial | Sport Page Ranking Tool