Dollah, Ali lemas dalam satu lubuk





PEMERGIAN Dollah yang lemas di laut ketika memancing menjadikan lubuk itu dikatakan berhantu. Tetapi kumpulan pemancing lain terus menerus menganggap lubuk itu paling banyak dihuni ikan kerapu dan pari. Hanya pemancing kumpulan Dollah yang menganggap lubuk itu keras kerana mengambil rakannya pada satu peristiwa paling menghiris hati rakan karibnya, Ali.

Ali masih terus mendiamkan diri. Dia tidak banyak bercakap. Berkawan pun jarang-jarang. Dia sesekali masih menyebut peristiwa yang meragut nyawa Dollah. Malah, dia tetap yakin Dollah masih hidup dan ada di kawasan berkenaan walaupun dia sendiri tahu jenazah Dollah sudah selamat dikebumikan.

Sesekali dia menangis kerana pemergian Dollah yang begitu cepat meninggalkan rakan pancingnya yang bercadang untuk menubuhkan Kelab Pancing Daerah Pantai di kawasan perkampungan mereka. Dia juga kadang-kadang mengakui pemergian Dollah adalah penentuan Allah. Cuma, kesangsiannya ialah kenapa di laut ajalnya terjadi.

Rakan pancing lain terus berusaha memulihkan semangat Ali yang masih dalam keadaan tidak menentu supaya kembali normal seperti sebelum peristiwa itu dan mahu mengajak turun semula ke laut memancing.

Sesuatu yang agak sukar untuk dipercayai kadang-kadang keadaannya tiba-tiba pulih mendadak dengan ingatan tidak terjejas dan mahu turun semula ke laut memancing bersama rakan pancingnya walau tidak bersama Dollah.

Apabila ingatannya normal, Ali tetap serius dan berkata: “Yang pergi dah tentu perginya. Tapi kita yang tinggal takkan terus mati sama,” guraunya kadang-kadang ganjil. Keadaan dan ingatan yang bermusim itu membimbangkan kedua-dua ibu bapanya malah rakan pancing yang lain.

Tiga bulan selepas itu, lubuk yang meragut nyawa Dollah digemparkan dengan ikan kerapu bermusim yang cuma dalam kawasan berkenaan sekali gus menjadi pesta yang jarang berlaku sebelum ini. Pemancing kumpulan Dollah dengan tidak menurunkan Ali turut berpesta dengan spesies ikan gred A itu malah terus mengakui bahawa lubuk itu adalah tukun karang semula jadi yang tidak ditemui sebelum ini.

Tetapi Ali yang sesekali pulih ingatan dapat mencium jejak rakannya yang turun memancing tanpa membawanya bersama.

“Tak apa... kamu pergi memancing tak bawa aku sama,” Ali menyatakan kecewanya pada satu pertemuan di warung ketika sarapan. Pada waktu yang sama kumpulan berkenaan sedang membuat persiapan untuk turun memancing.

“Kami bukan tak mahu ajak kamu turun sama tapi kamu belum sihat lagi,” kata Kamal cuba memujuk. Tetapi Ali dapat merasakan bahawa rakannya sudah tidak jujur lagi.

“Tak apa... engkau orang dah nak lupakan aku sebab aku ni sakit kan!” katanya sambil memandang rakannya yang sudah serba salah.

Mereka berpandangan sesama sendiri. Ali lalu bangun dan terus meninggalkan warung berkenaan. Kamal kesal mengeluarkan kata-kata yang boleh menyinggung perasaan Ali tetapi itu adalah satu kenyataan yang mesti diterima oleh Ali, terutama dalam keadaan seperti hari ini.

Petang itu, beberapa bot pancing sudah berlabuh dalam kawasan lubuk kerapu. Malah mereka sudah meraih rezeki sebelum bot kumpulan Dollah tiba. Masih lagi dalam keadaan bagaikan pesta tetapi pesta ghairah mendaratkan ikan kerapu tidak berterusan apabila mereka dikejutkan dengan seorang pemancing dari bot lain yang berada jauh sedikit dari kawasan lubuk kerapu itu terjun ke laut lalu hilang.

Gempar di seluruh kawasan dan tekong yang mahir di laut turut terjun untuk mencari mangsa.

Tekong dari bot Ali turut membantu. Akhirnya sebelum menjelang gelap senja, mangsa ditemui jauh sedikit dari kawasan lubuk yang dicari. Kejutan berlaku lagi daripada kalangan ahli kumpulan Dollah kerana mangsa adalah Ali yang turun memancing bersama dengan tekong bot lain.

Kamal dan rakannya bingung bagaimana Ali boleh turun memancing dengan bot lain dan ajalnya kenapa di sini juga - di laut dan lubuk yang sama pernah meragut nyawa Dollah.

Ini satu misteri. Namun ajal dan tempat yang sama pula itu janji Allah, bukan kita yang menentukan. Justeru kita jangan terpesong daripada hakikat yang sebenar. Apa pun misteri tetap dengan misterinya.



Sumber
0Komen:
1. Jangan Menggunakan Simbol '@' Ini Untuk Nama Anda..
2. Jangan Lupa Follow Brozai Di Twitter..Klik Di Sini !
3. Terima Kasih Dengan Komen Anda

Catat Ulasan

 

Copyright © 2009 by Brother Zai - Template by Blog Templste 4 U | Blogspot Tutorial | Sport Page Ranking Tool