Tekong muda dirasuk cahaya lampu






KALI ini, kita mencungkil pengalaman seorang tekong veteran nelayan laut dalam di Kuala Terengganu yang cuma mahu dikenali sebagai Tok Wan yang kini sudah berusia 72 tahun. Beliau cuma sesekali saja turun ke laut untuk mengisi masa lapang.

Menurutnya ketika ditemui di Jeti Pulau Kambing, Kuala Terengganu, baru-baru ini Tok Wan masih terus percaya bahawa beberapa tempat di sekitar perairan pulau di sini terdapat kawasan keras (ada penunggu) yang kita tidak tahu atau tidak dapat melihat makhluk halus yang mendiami kawasan berkenaan.

Ceritanya sebaik saja menghabiskan sebungkus nasi dagang dari warung Mek Yam, bahawa satu rombongan pemancing dari Temerloh, Pahang yang diketuai oleh Haji Salim yang dibesarkan dalam keluarga nelayan di Sungai Pahang. Ketika itu, beliau berusia dalam lingkungan 45 tahun. Namun kedewasaan beliau sudah dapat memberikan kepercayaan oleh rakan pancing untuk melantiknya sebagai ketua kumpulan itu.

Kumpulan sepuluh orang itu dianggap sebagai team lasak di laut mahupun di sungai, tasik atau lombong tinggal di hutan belantara. Ekspedisi tiga hari dua malam kali itu menggunakan khidmat tekong muda berpengalaman luas di laut sebelah sini. Lokasi bakal diteroka ialah di Pulau Bidong tapi pilihan bukan di situ saja kerana karang atau unjam yang berselerak pastinya menjadi pilihan untuk memburu spesies ikan gred A.

Mereka meninggalkan Jeti Pulau Kambing selepas solat Jumaat dengan membawa bekal sotong segar yang dibeli dari nelayan pukat jerut yang baru pulang dari laut. Namun sotong yang disauk atau dicandat pada waktu malam tetap umpan paling digemari oleh spesies ikan di laut sebelah sini.

Selepas dua jam perjalanan, unjam pertama ditemui. Pancing apollo diturunkan untuk mendapatkan ikan segar sebagai umpan. Tekong Wan Nik Su turut membantu dengan menggunakan apollo 50 mata. Dalam tempoh yang singkat, tong nelayan berwarna merah sudah hampir setengah penuh isi ikan umpan. Mereka kemudian berpindah ke kawasan karang semula jadi untuk memancing ikan kerapu dan tambak.

Malam itu cuaca gelap. Bintang tidak ada di langit. Angin bertiup lembut tetapi sesekali bagaikan terdengar bunyi suara berlagu nyaring di kejauhan. Sambil itu keadaan sekitar kawasan itu bagaikan ada pesta dengan lampu berkelip sana-sini.

“Wah! Kita dah ada kawan!” Seorang pemancing bersuara.

“Jangan tegur. Itu bukan lampu biasa,” Haji Salim menjawab dan serta merta lampu yang bagaikan pesta itu hilang daripada pandangan.

Sesuatu sudah dirasakan berlainan terutama angin yang bertiup dan desiran air laut yang mula menggoyangkan bot besar yang mereka naiki, cerita Tok Wan yang diceritakan kepadanya oleh seorang pemancing dalam kumpulan dari Temerloh itu.

Keadaan menjadi kelam kabut apabila tekong Wan Nik Su cuba mengekori sebuah cahaya lampu yang kelihatan agak jauh di tengah laut. Kononnya, cahaya lampu itu adalah petanda lubuk ikan paling banyak. Justeru, tekong Wan Nik Su bagaikan terpukau memandu botnya menuju arah lampu yang bertambah jauh.

Haji Salim menyedari bahawa tekong Wan Nik Su sudah dirasuk. Namun sukar untuk tekong itu dipulihkan serta-merta. Bagaimanapun, dia mesti diselamatkan sebelum keadaan lebih buruk.

Bot tambah kuat bergoyang ketika Haji Salim memulakan bacaan ayat suci al-Quran dan pilihan pada ayat tertentu dalam surah ayat al-Qursi.

Beberapa kali Haji Salim menghembus ke muka Wan Nik Su tetapi dengan garang tekong itu melawan dengan bola mata merah menentang.

Haji Salim terus membaca ayat tertentu lalu menyembur air dari mulutnya ke muka tekong Wan Nik Su yang sudah mula lemah namun masih belum mahu menyerah kalah. Haji Salim terus berusaha. Dan akhirnya, tekong muda itu menyerah kalah lalu pulih dalam keadaan yang masih lemah. Namun keadaan masih belum selamat kerana tidak jauh di hadapan bot sudah menunggu sebuah pulau berbatu besar yang tentunya bakal menghancurkan bot mereka. Maka dengan pantas Haji Salim sekali lagi bertindak sebagai tekong. Enjin bot diperlahankan lalu memutar arah kemudi dan bot selamat daripada merempuh pulau berbatu besar itu. Semua menarik nafas dan bersyukur kepada Allah.

Tetapi yang aneh apabila tekong Wan Nik pulih sepenuhnya, tidak ada pulau berbatu besar pun dalam kawasan itu dan kelip-kelip api yang memukau beliau ketika dirasuk adalah petanda paling buruk bagi trip memancing kali itu dan bagi tekong Wan Nik Su juga.

Walau apa pun adalah baik jika dalam setiap trip memancing disertai sekurang-kurangnya seorang yang kuat pada agama untuk menguruskan sesuatu keadaan yang aneh dan pastikan membaca ayat Qursi sebagai satu amalan harian.



Sumber
0Komen:
1. Jangan Menggunakan Simbol '@' Ini Untuk Nama Anda..
2. Jangan Lupa Follow Brozai Di Twitter..Klik Di Sini !
3. Terima Kasih Dengan Komen Anda

Catat Ulasan

 

Copyright © 2009 by Brother Zai - Template by Blog Templste 4 U | Blogspot Tutorial | Sport Page Ranking Tool