Hujan panas bawa petanda buruk






ANAK muda ini kelahiran Tanjung Tualang, Perak, tetapi dibesarkan dalam kumpulan rakan muda darah petani di Sabak Bernam. Beliau kuat kepada pegangan agama hingga dapat gelaran Ustaz Durani tetapi itu tidak menjadi hal pada anak muda yang peramah dan suka berjenaka itu.

Durani tidak minat memancing sama ada memancing di laut mahu pun sungai. Beliau tidak seperti rakannya yang lain yang sudah menganggap joran pancing adalah rakan kedua mereka.

Hari itu hari minggu. Darus, Ramli dan Roslan mengajak Durani pergi ke hulu Sungai Bernam untuk berjumpa rakan lama yang masih menetap sebagai pemancing udang galah. Durani bagaikan terpanggil untuk ke hulu Sungai Bernam, walau pun rakan di sana belum dikenalinya.

Menaiki tiga buah motosikal mereka menuju ke lokasi, cerita Darus yang turut sama dalam kumpulan itu. Sepanjang perjalanan yang mengambil masa hampir dua jam itu mereka merempuh hujan panas dan petanda ini kurang menyenangkan hati Durani.

Mereka singgah di sebuah warung apabila hujan semakin lebat. Di warung itu mereka memesan minuman panas dan nasi lemak. Perempuan tua yang menguruskan warung berkenaan tertarik dengan tingkah laku Durani yang sentiasa menghormati orang tua berbanding dengan rakannya yang lain.

“Anak ni nak ke mana,” tanya orang tua itu kepada Durani.

Ramli menjawab pantas. “Kami nak ke hulu Sungai Bernam. Nak jumpa kawan. Kenapa mak cik?” tanya Ramli bagaikan ingin tahu. Tetapi orang tua itu tidak minat dengan pertanyaan Ramli malah dia terus bertanya Durani.

“Anak ni yang makcik tanya, sebab ada istimewa padanya,” kata pengusaha warung berkenaan.

“Wow!” jerit Ramli menepuk bahu Durani yang masih mendiamkan diri.

“Engkau bertuah Durani. Ke mana saja engkau pergi sentiasa diminati orang. Sampaikan kat sini pun engkau jadi juara,” semua senyum memandang Durani dan sesekali mengerling makcik yang menggelengkan kepala.

Sambil memberi nasihat, perempuan tua itu cuba menghalang kumpulan berkenaan daripada meneruskan perjalanan ke hulu Sungai Bernam jika berlaku hujan panas kerana hujan itu petanda kurang baik.

Durani sedikit sebanyak termakan nasihat makcik itu, kerana beliau sering mengamalkan petua sebagai ikhtiar berjaga-jaga terutama ketika memulakan perjalanan.

Rakan lain berkeras untuk meneruskan perjalanan. Lalu, Durani terpaksa mengikut saja. Hujan panas masih terus turun dan keadaan jalan yang berlumpur sudah mula licin lagi berbahaya.

Durani bercadang untuk berpatah balik saja dan berehat di warung makcik, tetapi rakannya tidak setuju. Mereka meneruskan perjalanan. Durani yang menunggang motosikal seorang diri tiba-tiba enjinnya mati. Sejurus kemudian muncul makcik pengusaha warung bersama seorang lelaki tua (mungkin suaminya) memandu kereta lama datang memberitahu rakan Durani yang mereka sudah salah memilih jalan. Mereka terbabas dalam gaung, cerita Darus lagi. Mereka kemudian diselamatkan oleh kedua-dua orang tua yang memiliki kekuatan sungguh luar biasa dan ganjil.

“Kami terus dibawa ke warung. Tetapi dalam sekelip mata Darus yang sedang merawat rakannya yang lain tiba-tiba mereka merasakan sedang berada di kawasan bawah pokok rendang.

“Mana orang tua yang tolong kita tadi? Bukan tadi mereka hantar kita kat warungnya? Mana warung tu?” Mereka hairan dan berpandangan sesama sendiri.

Durani yang turut menemui rakannya terus berusaha mendapatkan bantuan, sambil itu hujan panas masih turun.

Bagi Durani, dia tidak tahu mengenai warung, perempuan tuan itu mahu pun mengenai dua orang tua yang menyelamatkan rakannya. Tetapi, apa yang dia tahu rakannya tersesat jalan lalu ke dalam gaung kecil dan dia terselamat lalu membantu rakan-rakannya.

Darus sendiri menganggap itu satu misteri yang benar-benar berlaku. Dia sendiri merasakan peristiwa itu wujud tetapi ke mana hilang punca.

“Itulah misteri namanya,” kata Durani sambil melafazkan syukur Alhamdulillah.




Sumber
0Komen:
1. Jangan Menggunakan Simbol '@' Ini Untuk Nama Anda..
2. Jangan Lupa Follow Brozai Di Twitter..Klik Di Sini !
3. Terima Kasih Dengan Komen Anda

Catat Ulasan

 

Copyright © 2009 by Brother Zai - Template by Blog Templste 4 U | Blogspot Tutorial | Sport Page Ranking Tool