Mat Beruang muncul dua wajah





BOLEH dikatakan pelbagai cerita yang didengar malah beberapa peristiwa aneh berlaku di hulu Sungai Bera, Pahang pada ketika itu yang dialami sendiri oleh kaki pancing yang tidak mengenal erti takut atau putus asa.

Ini dialami kumpulan lasak enam anak muda tempatan dari Felda dekat Bera diketuai seorang pemuda serba boleh yang mahu dikenali sebagai Mat Beruang (nama di kalangan kaki pancing).

Ruangan Misteri kali ini mengimbau semula peristiwa silam yang pernah berlaku pada kumpulan lasak ini ketika berada di lokasi di hulu Sungai Bera suatu ketika dulu. Kisahnya membabitkan kejadian ribut besar yang berlaku di kawasan itu sebaik saja kumpulan enam orang itu meninggalkan tempat berkenaan.

Hari itu selepas solat Zohor, khemah masih belum didirikan. Namun tapak untuk bermalam di tepi sungai yang sesuai untuk melabuhkan joran pancing sudah dikenal pasti. Makanan ringan dan nasi lemak yang dibawa dari luar sudah mula dijamah tetapi aktiviti memancing belum diberi lampu hijau oleh Mat Beruang.

Ketika itu, tiada kumpulan pemancing lain di kawasan berkenaan walaupun hari itu hujung minggu. Lazimnya, ramai kaki pancing datang di lokasi memancing itu walaupun jauh dari kawasan kampung pedalaman.

“Dia orang tidak ada maka lebih banyak rezeki dapat kita ambil dari Sungai Bera ini,” kata Kidam sambil ketawa besar. Mat Beruang agak gelisah kerana dapat merasai ada sesuatu yang tidak kena. Dia bangun dan berjalan-jalan di tepi sungai sambil melihat arus air yang sederhana dan memandang sekeliling. Dia kemudian memandang rakan-rakannya.

Kidam yang terlepas cakap sebentar tadi merasa bersalah jika kata-katanya itu menimbulkan marah pada Mat Beruang. Dia segera minta maaf kepada Mat Beruang kemudian duduk semula bersama rakannya yang lain. Namun Mat Beruang masih terus mundar-mandir di tepi tebing sungai yang menghala ke hulu.

Kidam, Borhan dan Sabri terus membiarkan Mat Beruang yang mempunyai kerja berlainan pada setiap kali turun memancing.

“Dia tahu apa yang dia buat. Kita jangan bimbang. Kita tunggu saja di sini. Jangan pancing dulu,” kata Borhan yang sudah mengenali Mat Beruang sejak kecil lagi.

Terasa desir angin bertiup perlahan tetapi tidak semua dahan pokok bergoyang. Masing-masing terus mendiamkan diri. Borhan memandang arah hulu Sungai Bera tempat Mat Beruang menghilangkan diri dari pandangan. Dalam kelibat yang pantas Mat Beruang muncul dengan wajah sedikit berlainan lantas mengarahkan rakannya segera meninggalkan lokasi itu, demikian cerita Ali yang turut sama dalam kumpulan itu.

“Kami bergegas meninggalkan lokasi itu bersama Mat Beruang tanpa bercakap sepatah pun. Tetapi gerak laku Mat Beruang yang berjalan di hadapan agak berlainan. Dia langsung tidak memandang kami apatah lagi bersuara. Kami selamat sampai di hujung sebuah kampung yang bukan jalan kami mula masuk ke lokasi hulu Sungai Bera.

Kami membasahkan tekak di sebuah warung minum kepunyaan penduduk tempatan. Tetapi Mat Beruang sekali lagi menghilangkan diri. Kidam dan Borhan menggelengkan kepala melihat telatah Mat Beruang yang tidak pernah diam.

Dalam keadaan yang serba aneh itu tiba-tiba datang ribut menerpa disusuli guruh dan hujan lebat turun dengan lebatnya. Kami basah kuyup walau pun berada dalam warung. Dua jam hujan tidak berhenti, air mula naik di kawasan warung itu.

“Ke mana Mat Beruang ni,” kata Kidam dengan nada bimbang. Tetapi orang tua pemilik warung itu menegaskan bahawa tiada Mat Beruang. Cuma mereka berlima saja. Semua berpandangan antara satu sama lain. Dalam keadaan bimbang dan cemas itu Mat Beruang muncul kepenatan sambil bersuara kuat.

“Kenapa kamu tinggalkan aku ! Kamu nak suruh aku mati dalam ribut banjir di lubuk tu ke?” kata Mat Beruang sambil terduduk penat. Dia memesan teh tarik panas. Semua terdiam dan berpandangan.

“Engkau yang bawa kita orang ke sini,” Borhan bersuara, cerita Ali lagi.

Mat Beruang naik angin. Marahnya bertambah dan suaranya tambah lantang: “Aku kamu tinggalkan seorang diri meredah balik dalam ribut banjir yang hampir membunuh aku, kamu kata aku yang bawa kamu balik ke sini. Kamu dah gila,” Mat Beruang rebah pengsan dan sebaik terjaga d rumahnya dalam keadaan masih lemah dia mendapat mimpi bahawa ada lembaga menyerupainya menyelamatkan rakan pancing keluar dari kawasan itu lebih awal.

Namun Mat Beruang boleh berdepan dengan masalah itu walau terpaksa bertarung dengan kekuatan amalan dan semangatnya, kerana Mat Beruang ada amalan tersendiri. Semua menarik nafas panjang, Ali menamatkan cerita misteri banjir ribut di hulu Sungai Bera. Tetapi siapa yang membawa kumpulan lasak keluar dari hulu sungai itu? Jawapannya terus terpendam hingga kini.



Sumber

0Komen:
1. Jangan Menggunakan Simbol '@' Ini Untuk Nama Anda..
2. Jangan Lupa Follow Brozai Di Twitter..Klik Di Sini !
3. Terima Kasih Dengan Komen Anda

Catat Ulasan

 

Copyright © 2009 by Brother Zai - Template by Blog Templste 4 U | Blogspot Tutorial | Sport Page Ranking Tool