Badrul Tidur Dalam Bilik Hawa Dingin



TRIP ekspedisi memancing laut yang diatur rapi Razak, seorang pemancing serba boleh yang di lahirkan di Sabak Bernam tapi dibesarkan dalam keluarga nelayan di perairan Dungun Terengganu.

TRIP ekspedisi memancing laut yang diatur rapi Razak, seorang pemancing serba boleh yang di lahirkan di Sabak Bernam tapi dibesarkan dalam keluarga nelayan di perairan Dungun Terengganu.

Berbekal semangat pelaut yang tinggi Razak mengatur program masa cuti sekolah untuk membawa beberapa rakan lamanya memancing di sekitar karang dan tukun semula jadi di perairan Dungun yang kaya dengan ikan karang gred A atau sotong untuk bermain candat.

Sepuluh pemancing dibawa sekali gus untuk meneroka laut sebelah sini sambil menguji kemahiran memancing yang setengah daripada mereka sudah lupa dengan teknik memancing laut kerana sudah lama meninggalkan joran pancing.


Mengingati semula detik manis dan menakutkan semasa ekspedisi sepuluh tahun lalu, tekong Tok Dol (bukan nama sebenar) menceritakan detik manis ketika mencandat sotong pada malam pertama tidak jauh dari tanah daratan Dungun. Mereka bagaikan berpesta dan sotong menjadi pada malam itu. Setiap kali candat diturunkan janji yang pasti terjawab sotong tentu mengena paling tidak seekor antara tiga mata candat yang dilabuhkan.

“Mereka sangat seronok terutama daripada kalangan yang sudah lama tidak turun mencandat sotong,” Cerita Tok Dol yang baru berusia 25 tahun ada ketika itu.

Dari lokasi pertama mereka berpindah agak jauh kerana ingin mencari lubuk ikan tambak yang di cadangkan oleh Razak.

Tepat jam 2 pagi, cuaca baik, angin bertiup lambat bermain sama dengan anak-anak gelombang, karang tambak ditemui. Razak yang sudah bersedia dari awal berjaya jadi pemancing pertama mendaratkan ikan tambak melalui umpan isi sotong segar yang dihiris memanjang. Rakan lain mengikut teknik Razak dan hasilnya tidak menghampakan. Pesta ikan tambak pula menjadi buruan sepuluh pemancing daripada rakan pilihan Razak yang sudah biasa memancing laut.

Waktu ikan tambak memburu umpan sudah hampir tamat apabila arus air laut mula deras dan kumpulan dibawa oleh tekong Tok Dol ke unjam dalam satu kawasan yang di penuhi dengan bubu. Unjam tetap menjanjikan ikan kecil seperti selar, tamban, kembung dan selayang dan sesekali berjaya mendaratkan ikan kerisi merah.

Ada rancangan untuk menjenguk lebih jauh membawa perjalanan enam jam tapi kurang di senangi oleh tekong Tok Dol kerana bimbangkan cuaca boleh berubah pada bila-bila masa saja sejak kebelakangan ini.

Malam itu malam terakhir ekspedisi kami cerita Tok Dol dan mendapati bahawa mungkin ribut akan turun, jadi sebagai persiapan kami mencari tempat berlindung lebih awal. Berlabuh di tepi sebuah pulau kecil yang biasanya tidak di sentuh gelombang besar walaupun ribut kencang melanda di sekitar kawasan itu.

Peristiwa menakutkan pada malam itu sebaik saja mengetahui bahawa Badrul dari Pahang hilang apabila diperiksa Tok Dol.

Kumpulan itu gempar terutama Razak, kerana sebelum ini Badrul sering bersungut untuk mendapatkan tempat tidur selesa dalam bot. Tekong Tok Dol tidak menunjukkan rasa cemas tapi sentiasa melempar pandangan pada sebuah pulau lain yang kelihatan berbalam tidak jauh dari pulau kecil tempat mereka berteduh.

“Dia tak hilang, cuma ada di tempat lain,” Jelas Tok Dol memecah ketakutan kami tapi dia sendiri masih belum yakin. Awal subuh esoknya bot bergerak ke sebuah pulau yang lebih besar daripada pulau tempat kami berteduh.

Tok Dol tidak sepatah pun bercakap terus menurunkan sebuah sampan kecil lalu berkayuh menuju ke pulau berkenaan. Kumpulan pemancing berpandangan sesama sendiri. Tidak lama selepas itu Tok Dol membawa Badrul pulang semula dalam bot dalam keadaan lemah tapi ceria.

“Aku dapat tidur lena dalam bilik hawa dingin, taklah sempit macam dalam bot ni,” cerita Badrul sebaik saja berada dalam bot. Semua berpandangan manakala tekong Tok Dol meneruskan perjalanan pulang dan berjaya memulihkan semangat dan ingatan Badrul seperti sedia kala sebaik tiba di darat.

“Siapa membawa Badrul ke pulau? misteri saja dapat menjawab. Justeru itu kita pemancing kena berhati-hati dan sentiasa mohon pertolongan dari Allah dari sebarang kejahatan.




Sumber
0Komen:
1. Jangan Menggunakan Simbol '@' Ini Untuk Nama Anda..
2. Jangan Lupa Follow Brozai Di Twitter..Klik Di Sini !
3. Terima Kasih Dengan Komen Anda

Catat Ulasan

 

Copyright © 2009 by Brother Zai - Template by Blog Templste 4 U | Blogspot Tutorial | Sport Page Ranking Tool