Buluh Berlaga Memukau Bais Ke Tengah Laut



Aku bukan nak mancing sangat, tapi suara gemersik yang datang dari barisan buluh togok itu yang membuatkan aku tak boleh lama di darat," Kata Bais dalam satu perbualan di warung Mak Jah di Kuala Sungai Tiram (bukan nama sebenar) beberapa tahun lalu semasa rombongan lima pemancing yang diketuai oleh Bais sendiri, cerita Leman yang turut bersama rombongan itu.

"AKU bukan nak mancing sangat, tapi suara gemersik yang datang dari barisan buluh togok itu yang membuatkan aku tak boleh lama di darat," Kata Bais dalam satu perbualan di warung Mak Jah di Kuala Sungai Tiram (bukan nama sebenar) beberapa tahun lalu semasa rombongan lima pemancing yang diketuai oleh Bais sendiri, cerita Leman yang turut bersama rombongan itu.

Laut banyak mempunyai misteri tersendiri malah sering menjadi bualan para nelayan dengan pelbagai cerita tidak terkecuali kepada pemancing yang sering berdepan dengan pelbagai peristiwa.

Justeru bagi berkongsi pengalaman mengisi halaman misteri kali ini apa yang dapat diceritakan oleh Leman Bawang Merah (gelaran kepada seorang pemancing dalam kawasan perkampungan nelayan berkenaan) untuk dikongsi bersama rakan pancing lain. Tetapi apa yang berlaku dalam peristiwa Bais ditelan air laut lalu hilang hingga sekarang menjadi satu misteri terus di lupakan, cerita Leman lagi lalu mengimbas kembali peristiwa berkenaan kepada penulis.


Togok buluh yang sering dikunjungi Bais walaupun seorang diri turun memancing mempunyai rahsia paling sinonim dengan nama buluh perindu kerana bagi Bais selalu menceritakan bunyi merdu suara nyanyian dari togok berkenaan pada waktu tengah malam dan menjelang subuh tapi bagi kami cuba mendengar bunyi geselan beberapa batang buluh jerajar togok, malah pada tengah malam yang sunyi bunyi itu boleh diterjemahkan sebagai bunyi yang berlainan pengertiannya tapi Bais ada cerita sendiri yang kami semua tidak tahu, tambah Leman lagi.

Hari itu sabtu, cuaca agak baik, kami berlima yang masih di ketuai oleh Bais membuat program turun memancing di lokasi yang sama, kerana Bais sejak kebelakangan ini sudah bertekad tidak minat untuk berpindah lokasi.

Warung Mak Jah, adalah persinggahan tetap sebelum turun memancing, tapi petang itu Mak Jah berpeluang duduk semeja dengan kami cerita Leman lagi. Mak Jah bertanya lokasi memancing kami, dan cara spontan Daud tidak ragu-ragu menceritakan togok yang hendak kami tuju.

“Kalau boleh jangan pergi tempat tu, cari aja tempat lain, togok banyak,” nasihat Mak Jah dan terputus perbualan kerana ada pelanggan yang datang. Kami berpandangan sama sendiri tapi Bais tidak sedikit pun membayangkan ada yang tersirat dan tersurat daripada percakapan yang diluahkan Mak Jah sebentar tadi.

Kami meninggalkan warung agak tergesa-gesa atas arahan Bais kerana beliau tidak mahu Mak Jah datang semula menyambung cerita yang kurang disenangi itu. Leman lalu menambah bahawa trip memancing kali ini terasa berlainan kerana keadaan Bais nyata berubah. Petang itu sebaik tiba di togok yang diminati oleh Bais keadaan agak tenang tapi nyata berlainan yang sukar untuk digambarkan melalui perkataan.

Tekong melabuhkan sauh jauh sedikit dari permukaan togok tapi selesa untuk menjatuhkan batu ladung pada deretan jajar buluh yang menjadi misteri buat Bais. Kami mula menurunkan umpan perumpun nipah dan udang segar yang dipesan daripada nelayan yang turun melangai di Kuala Sungai. Bagaimanapun Bais tidak turut sama memancing, dia berehat sambil merebahkan badan di tepi kabin tidur.

Rezeki tangkapan agak lumayan pelbagai spesies ikan sembilang dan mayong hingga menjelang malam. Suasana gelap pada ketika itu baru Bais bangun lantas memulakan aktiviti memancing manakala tekong menyediakan masakan malam tapi dalam keadaan masih berjaga-jaga. Bais terus melakukan kejutan dengan menangis teresak-esak dan cuba terjun ke laut tapi sempat kami memegangnya dengan kuat, cerita Leman lagi.

Bais terus meronta bagaikan dirasuk, kekuatannya bertambah hingga kami tidak berdaya menahannya lalu Bais terjun ke laut berenang mendapatkan sebatang jajar buluh lalu memeluknya dengan kuat sambil menangis teresak-esak.

“Jangan pergi, jangan tinggalkan aku,” suara Bais merayu dalam tangisan tapi tekong yang sedikit sebanyak ada berisi ilmu laut segera membantu Bais dengan jampi serapahnya menggunakan ayat Al-Quran dan berjaya memulihkan semangat Bais yang kemudian meninggalkan togok berkenaan dan tidak jenguk lagi hingga sekarang.

Namun misteri togok berkenaan dikatakan ada kaitan dengan suara merdu pada tengah malam masih menjadi misteri. Bunyi buluh yang berlaga apabila berlaku arus deras kawasan togok menyebabkan buluh mengeluarkan bunyi yang sukar di diterangkan, tapi bagi Bais ada pengertian lain yang enggan diceritakan kepada rakan lain sebelum hilang di telan laut dalam satu peristiwa mengejar buluh berlagu yang sekali gus meragut nyawanya.




Sumber
0Komen:
1. Jangan Menggunakan Simbol '@' Ini Untuk Nama Anda..
2. Jangan Lupa Follow Brozai Di Twitter..Klik Di Sini !
3. Terima Kasih Dengan Komen Anda

Catat Ulasan

 

Copyright © 2009 by Brother Zai - Template by Blog Templste 4 U | Blogspot Tutorial | Sport Page Ranking Tool